23948sdkhjf

Jan Sandberg ny ordförande i Träfrakt

I samband med bolagsstämman i Träfrakt Götaland AB valdes Jan Sandberg till ny ordförande i bolaget. Träfrakt ägs av ett nätverk av transportföretag som omsätter mer än en miljard kronor och har över 450 fordon.
Jan Sandberg har ett långt förlutet inom transport-Sverige. Han har tidigare bland annat varit vd för Sveriges Åkeriföretag och trafiksäkerhetsorganisationen NTF. Nu är han vd för Sherpa Kommunikation som arbetar med strategisk rådgivning åt ledningspersoner.
- Jag ser verkligen fram mot att få engagera mig i Träfrakt, säger Jan Sandberg. Transporter av skogsprodukter är i många stycken en temperaturmätare av samhället i stort. Vi märker ju direkt av hur kronans värde inverkar på skogsindustrins export, eller hur utvecklingen är på byggmarknaden. Också det minskande tidningsläsandet och den ökande användningen av biobränsle ger direkt mätbara effekter i våra delägares och Träfrakts verksamheter.
Från tid till annan har det stormat en del kring skog och transporter. Och det har inte enbart gällt stormar som Gudrun eller Simone. Det har handlat om diskussioner kring sättet att upphandla transporter på och priser. Diskussioner pågår fortfarande och kommer säkerligen fortsätta, tror Jan Sandberg.
- Det är naturligt att man diskuterar affärer utifrån kundens och leverantörens förutsättningar, logistikupplägg önskemål och kostnader, säger han. Men den enda långsiktigt hållbara relationen är att man uppnår en win-win situation för båda parter. Och det förutsätter en ömsesidigt fruktbar dialog. Det finns många goda exempel på vad man kan uppnå gemensamt. Ett exempel jag själv har uppskattat är när Träfrakt och Skogsindustrierna gemensamt hade arbetat mycket aktivt med trafiksäkerhet och uppnått goda resultat. De fick t.o.m. stora Trafiksäkerhetspriset 2012.
På frågan om vad som står överst på att göra-listan säger Jan:
- Jag ska se till att lära mig Träfrakts verksamhet ordentligt. Parallellt med det handlar det om att tillsammans med styrelsen staka ut en strategi för framtiden. En sådan strategi behöver omfatta begrepp som ständig utveckling, kundnytta, effektivitet och lönsamhet. En fortsatt proaktiv utveckling på områdena miljö och trafiksäkerhet är också viktiga beståndsdelar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.051