23948sdkhjf

Hagalunds depå fyller hundra år

Sveriges mest intensiva tågdepå i Hagalund, i Solna, fyller 100 år. Depån började bildas 1913 då bygget av ett nytt verkstadsområde startades. Ytan är lika stor som 30 fotbollsplaner.


På 4,5 mil järnväg samsas varje dag ca 100 tåg som ska bli omhändertagna inför nästa resa. Det handlar om allt från parkering och städning av tåg till byte av tågdelar och avisning. Utmaningen är att få in ny teknik och moderna tåg i 100-åriga fastigheter.

– Det är stor skillnad på ångloken och dagens moderna tåg. För att hänga med i utvecklingen så att tågen får den service de behöver på depån är det viktigt att vi alla jobbar tillsammans i branschen med vilka behov depån ska fylla, säger Charlotte Törsleff, kommunikatör på Jernhusen.

Ett behov som varit angeläget att uppfylla är moderna och effektiva avisningssystem för tågen. SJ och Jernhusen har under de senaste åren utvecklat och förbättrat ny teknik i de befintliga servicegroparna. Avisningen går nu 3-4 gånger snabbare än för bara några år sedan. Då tog det 6-8 timmar att avisa tåg, nu görs det på 2 timmar.

– Utvecklingen har varit stark i Hagalund de senaste åren. Idag klargör vi 65 procent fler fordon per dygn än för tio år sedan. Genom modern webbplanering och IT-verktyg så är kontroll och övervakning av varje enskilt fordon betydligt mer effektiv än tidigare, säger Tomas Wintzell, chef för SJs depåverksamhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063