Ökning för Postnord tredje kvartalet
Postnords nettoomsättning, tredje kvartalet 2013, ökade med 4 procent jämfört med föregående år. Nettoomsättningen var i stort oförändrad. E-handelsmarknaden har fortsatt stark tillväxt i Norden.
Under perioden juli-september förbättrades Postnords rörelseresultat mot föregående år till följd av tillväxt, lägre omstruktureringskostnader samt de effektiviseringar och anpassningar av verksamheten som genomförts för att långsiktigt möta minskande brevvolymer. Integrationen av förvärvade verksamheter fortlöper i allt väsentligt enligt plan, kommenterar Håkan Ericsson, som är vd och koncernchef.
E-handeln utvecklas fortsatt starkt. Den nordiska handeln med varor över internet växte uppskattningsvis med mellan 15 och 20 procent under det första halvåret i år och tillväxten har varit god även under det tredje kvartalet. Stora detaljhandelsföretag satsar mer på näthandel. Dessutom möjliggör ständig internettillgång att konsumenter i ökande utsträckning väljer att titta på varor i fysiska butiker, för att sedan jämföra priser och köpa på Internet. Postnords B2C-paketvolymer ökade med 11 procent i kvartalet.