Ökad trafik för e-julhandel
Hittills i år har e-handelns försäljning ökat med 17 procent, vilket är fyra procentenheter mer än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan. Tillväxten uppskattas bli 18 procent när året ska summeras, enligt e-barometern för tredje kvartalet 2013 som presenteras av PostNord i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för totalt drygt 16 miljarder kronor i år och enligt e-barometern kommer drygt 25 procent av dessa inköp ske via internet. Över 2,5 miljoner svenskar kommer de närmaste veckorna handla sina julklappar på nätet för i genomsnitt cirka 1600 kronor. För ett år sedan angav 34 procent att de skulle e-handla julklappar, i år är andelen 38 procent.
– Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna har vi stärkt upp våra postombud och våra brevbärare förbereder sig på att dela ut allt fler julklappar i hushållens brevlådor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
De konsumenter som anger att de ska e-handla julklappar i år uppskattar att de i genomsnitt kommer att spendera ungefär 40 procent av sitt totala julklappsinköp på internet. De julklappar som klart flest konsumenter handlar på nätet är böcker, följt av kläder, filmer och leksaker.
– Allt fler konsumenter ser fördelar med att e-handla sina julklappar. Köpupplevelsen på internet blir allt mer lik den i butik, men på internet slipper du trängseln i julruschen, utbudet är större, det är lättare att jämföra produkter och du kan få julklapparna levererade hem till din brevlåda eller ett postombud nära ditt hem, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.