23948sdkhjf

Förarmätning av rundvirke måste bli bättre

Om mätning av virke ska göras av lastbilschaufförerna måste de genomgå utbildning och det måste finnas system för kvalitetssäkring. Annars riskerar leverantörer och köpare att få sina leveranser kraftigt över- eller underskattade. Det visar en undersökning från Skogforsk.
Betydande volymer bränsleved transporteras i dag till terminal innan de körs vidare till värmeverk eller industri. Den nya virkesmätningslagen som kommer nästa år kräver dock mätning även av olika bränslesortiment.
- Det är för dyrt att ha virkesmätare på plats på alla dessa terminaler. Någon av parterna utses istället att sköta inmätningen – ofta lastbilschaufförerna, som ju ändå är på plats, säger Lars Fridh på Skogforsk.
Skogforsks undersökning av chaufförernas virkesmätning visar dock att de måste genomgå omfattande utbildning och träning för att leverantörer och köpare ska få en tillräckligt säker mätuppgift.
I Norge har man använt sig av chaufförsmätning av massaved i flera år. För att nå virkesmätningsföreningens krav anlitas då bara mycket motiverade och engagerade chaufförer, som har genomgått flera utbildningar, följts upp löpande samt givits möjlighet till kalibrering. En av framgångsfaktorerna är att det dessutom finns en virkesmätare på plats för att utföra kontrollmätning en gång i veckan.
Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, finansierat av staten och skogsnäringen. Vi tillför svenskt skogsbruk kunskaper, tjänster och produkter för ett lönsamt, hållbart bruk av skogen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094