Ny väg och järnväg i Umeå Hamn har öppnat
Nu är den nya sträckningen av E12 och en elektrifierad järnväg genom hamnområdet klar. Syftet med nybyggnaden är att effektivisera godshanteringen, öka säkerheten i hamnområdet och göra det enklare att kombinera flera transportslag.
– Utvecklingen inom sjötransporter går mot större fartyg som avgår med lägre frekvens, säger Curt Kristoffersson, vd i Umeå Hamn. Med färre anlöp till hamnen krävs bättre logistik för att lasta av och på större mängder gods under kortare tid. Av det följer att vägar och järnvägar i området och i hamnen behöver anpassas som vi nu gör, berättar Curt Kristofferson,
Curt poängterar också vikten av en nära samverkan med näringslivet för att investeringarna verkligen ska få avsedd effekt. SCA är en av hamnens största kunder och understryker detta.
– Vi förordar åtgärder som ger snabb samhällsekonomisk nytta och fördelar för företagen, säger Magnus Svensson, vd i SCA Logistics. Satsningen i Umeå hamn är precis en sådan åtgärd.
Thor Persson, kommunikationschef på Volvo Lastvagnar, konstaterar att den här utbyggnaden är precis vad norra Sverige behöver.
- Kvarken Link med den nya färjan kommer att bli ”state of the art”, säger han. Volvo tror på stora volymer till Ryssland, som är en framtidsmarknad.
Vid invigningen av nya E12 och den nya järnvägen den 13 november betonade Lennart Holmlund, kommunstyrelsens ordförande i Umeå, samspelet mellan den offentliga sektorn och näringslivet.
– Svensk industri ser till att vi har skatteintäkter och välfärd, säger han. Med den här investeringen har vi skapat bättre förutsättningar för näringslivet, och vi ska också göra vårt för att det ska finnas kompetent arbetskraft.
Ett annat syfte med Brohamnsprojektet är att underlätta resande från Vasaregionen till Umeå och till fjällvärlden genom färjeförbindelsen över Kvarken.
Umeå hamn, som hanterar 2,2 miljoner ton gods årligen, är en av de största hamnarna i norra Skandinavien. Hamnen är också den enda punkten där norra Skandinaviens nord-sydliga förbindelser knyts ihop med de öst-västliga. Med Botniabanan och nya godsbangården i Umeå (och utvecklad verksamhet där) samt Nordic Logistic Center, NLC, kommer Umeås roll som logistiskt nav att förstärkas markant.
För optimal effekt krävs en väl fungerande hamn, som är dimensionerad för kommande behov. Umeå hamns läge vid Botniabanan innebär ytterligare ökade möjligheter till intermodala lösningar (transporter som använder fler än ett färdsätt).
Vasaregionen i Finland får en stark koppling till Botniabanestråket genom färjeförbindelsen över Kvarken. De öst-västliga kommunikationerna är av stor strategisk betydelse. Väg E12 spelar en huvudroll då den, tillsammans med järnväg och sjöfart, utgör en länk mellan Nordatlanten till Ryssland och sydöstra EU.
Brohamnsprojektet är ett samverkansprojekt mellan Umeå kommun, Trafikverket och Region Västerbotten. EU har delfinansierat projektet via strukturfondsmedel.