23948sdkhjf

”Regeringen förhalar förbättrade villkor för åkerinäringen”

Trots alla förslag från regeringen på åtgärder för att komma tillrätta med osund konkurrens inom svensk åkerinäring, så förhalar, försenar och försvårar regeringen införandet av dessa åtgärder. Det framhåller den socialdemokratiska riksdagsledamoten Monica Green i en interpellation till infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd.
Monica Green konstaterar i sin interpellation, som är daterad den 20 november, att trots att den tunga transporten ökar på vägarna är det många svenska åkerier som aviserar att det går allt sämre för dem.
- Den oseriösa cabotagetrafiken som sker i landet och den illegala trafiken konkurrerar ut de seriösa åkarna som följer kör och vilotidsregler, som följer kollektivavtal och som följer lagstiftningen, framhåller Monica Green. De utnyttjade chaufförerna som kommer till Sverige tvingas bo i bilarna och är underbetalda. Bilarna är undermåliga ur både trafiksäkerhetsaccepten och i miljöhänsyn. Den olagliga inrikestrafiken drar med sig annan brottslighet som smuggling, trafficking och stölder.
Monica Green påminner i sin interpellation om att Riksdagens Trafikutskott i full enighet för två år sedan att regeringen skulle agera i frågan. Ändå fortsätter problemet att öka.
- Det går att komma tillrätta med dessa olagligheter genom att kräva att handlingarna ska finnas i bilarna, ökat beställaransvar, krav på schysta villkor och möjligheter för polisen att hålla kvar bilar som inte följer lagen genom att till exempel låsa fast hjulen så kallad klampning, framhåller Monica Green. Ett annat sätt att komma lite närmare konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska åkare är att utländska fordon även ska få betala trängselskatt i Stockholm och Göteborg.Trots alla dess förslag på åtgärder och trots ett stort tryck från näringen så förhalar, försenar och försvårar regeringen åtgärderna
Monica Green ställer i sin interpellation följande två frågor till infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd:
Vad avser statsrådet att göra för att snabbt komma tillrätta med den olagliga inrikestrafiken?
Vad tänker statsrådet göra för att cabotagereglerna följs?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112