23948sdkhjf

DSV och MaserFrakt skiljs under kontrollerade former

Magnus Malmqvist, vd i DSV Road Sverige, säger till Transport & Logistik iDag/Transportnet att DSV Road Sverige och MaserFrakt Distribution avbryter sitt mångåriga samarbete ”under kontrollerade former”.
- Det är ingen dramatik i detta beslut utan båda parter anser sig kunna få ut genom denna förändring, som även sker under kontrollerade former, säger han.
Transport & Logistik iDag/Transportnet rapporterade i förra veckan om att Borlänge-baserade MaserFrakt Distribution AB nu avbryter samarbetet med DSV Road för att istället bli delägare i OnRoad.
MaserFrakt startades 1939, och är med sina 330 delägare, 700 fordon och 600 maskiner, ett av Sveriges största transportförmedlingsföretag. Man har på samma sätt som OnRoad det stora företagets resurser och effektivitet men värdesätter högt de småskaliga fördelarna med personlig service och närhet som delägarna bidrar med.
MaserFrakt har hittills haft DSV som samarbetspartner, men detta samarbete upphör nu. MaserFrakt har även haft djupt samarbete med och varit ombud för dåvarande Fraktarna och DFDS Transport, det vill säga bolag som i dag ingår i DSV.
I OnRoad-nätverket ingår förutom MaserFrakt ytterligare tre transportföretag som tidigare haft nära samarbete med DSV Road. Det är Alwex Transport i Växjö och Transportcentralen i Halmstad, som i likhet med MaserFrakt under många års tid var ombud för och samarbetade med DSV och föregångarna DFDS Transport och Fraktarna. Dessutom har OnRoad-delägaren Alltransport i Östergötland tidigare utfört hämtnings- och distributionstrafik för DSV Road under ett antal år.
Det finns i OnRoad-nätverket även delägare som tidigare har haft koppling till DHL. Det handlar här om Västberga Åkeri i Stockholm som under många år var en av ASG/DHL:s större transportörer när det gäller hämtnings- och distributionstrafik i Stockholms-området.
Och West Cargo Vårgårda, som nyligen förvärvades av Bring och av det skälet lämnar OnRoad-nätverket, var för ett antal år sedan under flera års tid ombud och transportör för DB Schenker och dess föregångare BTL och Bilspedition.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095