Färre olyckor med långa lastbilar
Lastbilar med en totallängd på 18,76–25,25 meter är inblandade i färre svåra olyckor och dödsolyckor än medellånga lastbilar. Det visar ny forskning vid Chalmers trafiksäkerhetscentrum Safer.
Resultatet visade att att de längsta fordonen var inblandade i något färre allvarliga olyckor per miljard körda kilometer än de medellånga. Korta lastbilar var inblandade i tre gånger så många svåra olyckor som de långa.
– Vi har alltså inte hittat några tecken på att långa lastbilar är mindre säkra än vanliga europeiska lastbilar, säger András Bálint, trafiksäkerhetsanalytiker på Safer, i en kommentar.
Jämförelsen tar dock ingen hänsyn till att fordonen framförs i olika vägmiljö, eller att de framförs av olika förare. En del av skillnaden kan eventuellt förklaras med att de längre fordonen körs på säkrare vägar samt att de bästa förarna brukar få köra de längsta fordonen.
– Resultatet visar dock att med de nuvarande trafikvanor, såsom vägval och chaufförval, är långa svenska lastbilar inblandade i färre svåra olyckor eller dödsolyckor per miljard körda kilometer i Sverige än europeiska lastbilskombinationer, konstaterar András Bálint.
Tillåten maxlängd på lastbilar i Sverige är 25,25 meter, medan det i större delen av Europa är maxgränsen 18,75 meter som gäller.
Forskningsstudien är en del inom HCT-programmet hos Safer, som tittar på så kallade högkapacitetsfordon, längre och tyngre fordon än de som idag är tillåtna Sverige men som används i bland annat USA, Kanada och Australien. Idag pågår försök i Sverige med drygt tio lastbilar som är över 30 meter långa och väger upp till 90 ton.