23948sdkhjf

Nu ska fuskarna fram i ljuset

Ett beslut i EU-parlamentet banar väg för nya smarta färdskrivare, som ska komma åt de yrkestrafikförare som fuskar och hjälpa dem som vill göra rätt.
På onsdagen tog en majoritet EU-parlamentet ett informellt beslut om specifikationer för en ny generation digitala färdskrivare. Så kallade ”smarta” färdskrivare kommer att innebära förbättrad registrering, kontroll och uppföljning av kör- och vilotider, samt försvåra bedrägerier, förbättra trafiksäkerheten och minska antalet kontroller.

– De nya och reviderade reglerna representerar å ena sidan en balans mellan trafiksäkerhet och arbetsförhållanden och å andra sidan respekt för privatliv och uppgifter om förare, säger EU-rapportören, rumänskan Silvia-Adriana Ticau.

Silvia-Adriana Ticau har varit verksam i EU-parlamentet sedan 2007 i samband med att Rumänien gick med i EU.

De reviderade reglerna ska anpassas för digitala färdskrivare för nya färdskrivarpliktiga fordon inom tre år så snart EU-kommissionen har beslutat om de tekniska specifikationerna. Femton år efter det kommer dessa färdskrivare att ha anpassats för alla färdskrivarpliktiga fordon för yrkesmässig trafik.

De ”smarta” färdskrivarna kommer automatiskt att kunna registrera hastighet och avstånd, startplats och slutdestination. De ”smarta” färdskrivarna kommer vidare att ha förbättrade möjligheter för nerladdning och fjärrstyrning, via trådlös dataöverföring till kontrollmyndigheter, för att lättare kunna upptäcka missbruk och manipulation. Inga böter eller sanktioner kommer att kunna utfärdas enbart med dessa trådlösa dataöverföringar, men det nya systemet blir en hjälp vid flygande kontroller längs vägarna för bolag för att kunna ringa in ”yrkestrafikbranschens svarta får”.

Lastbilar under 7,5 ton som inte används i yrkestrafik – så kallade firmabilar – kommer att undantas från dessa färdskrivare om de fraktar material, utrustning eller maskiner för förarens/hantverkarens/bolagets eget arbete för avstånd inom en radie på 100 km från bolagets säte och under förutsättning att själva körningen inte är huvudsyssla.

Myndigheters kontrollpersoner kommer enligt EU-rapportören att bli bättre utbildade och utrustade för att kunna kontrollera kör- och vilotider. Dessutom införs striktare krav för verkstäder som ansvarar för installation och reparation av digitala färdskrivare.

– Sveriges Transportindustriförbund välkomnar EU-parlamentets beslut i denna fråga som vi ser som ett viktigt steg mot att säkerställa en hög grad av efterlevnad av regler och förordningar, såväl gällande som kommande, säger Tommy Pilarp, Förbundsdirektör i Sveriges Transportindustriförbund till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

– Att inga böter eller andra sanktioner kommer att utdömas enbart på grund av de uppgifter som elektroniskt överförts ser Förbundet som en viktig aspekt och väsentlig del av det nya regelsystemet. Det är viktigt ur ett rättssäkerhetsperspektiv att överträdelse verkligen kan styrkas och uppgifter som enbart kommer via en elektronisk överföring uppfyller inte detta krav. Däremot kan dessa uppgifter stödja kontrollmyndigheten att via och genom "flygande kontroll" ertappa en aktör vars inrapporterade uppgifter tidigare visat på ett misstänkt mönster.

Tommy Pilarp framhåller att det med detta system för att övervaka ett fordons rörelser även blir möjligt att fastställa inte bara var fordonet befinner sig vid en viss given tidpunkt utan även möjligt att se hur länge fordonet befinner sig i till exempel Sverige.

– Med denna möjlighet att kontrollera ett fordon bör det vara möjligt att ta bort den nuvarande tre-transportbegränsningen i cabotagereglerna och endast kontrollera hur länge fordonet befinner sig i landet och att det inte överskrider den tid som tillåts, säger han. Det saknas efter ett dylikt införande även grund för att kräva fraktsedlar i förarhytten för att styrka att transporten framförs enligt gällande lagregler, då detta ju kan styrkas genom den elektroniska övervakningen.

Kontrollerna både kan och skall sedan naturligtvis även användas till att kontrollera kör- och vilotider men faktum är ju att en elektronisk kontrollmekanism av detta slag kan medföra en liberalisering av transportsektorn genom att fokusera på att kontrollera hur länge fordonet befinner sig i Sverige och att kör- och vilotider inte överskrids istället för att fokusera på hur många transporter fordonet utför inom landet.

Transportindustriförbundet ser även positivt på ett införande av detta system då vi menar att det kommer att visa på och styrka att regelefterlevnaden är god bland dagens aktörer, såväl inhemska som från andra EU-länder, och att de påståenden som förs fram av vissa organisationer om att framförallt och främst utländska åkerier och chaufförer inte efterlever de nu gällande reglerna kommer att visa sig vara felaktiga och grundade på känslor istället för fakta, säger Tommy Pilarp.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063