Retursatsning ska ge pengar tillbaka
Svenska Retursystem lanserar en ny typ av låda för tidningsreturer, som ska spara pengar för handlarna.
– Vi har redan ett väl fungerande retursystem som används i många kategorier inom dagligvaruhandeln. Med den nya returlådan skapar vi förutsättningar för att använda vår lösning inom ännu fler produktkategorier. Dessutom är systemet miljöanpassat och enkelt att hantera i hela varuflödet, säger Conny Swahn, Svenska Retursystems försäljnings- och marknadschef i en kommentar.
Först ut att använda det nya systemet är Tidsam, som i början av mars successivt börjar med returlådan bland sina 7 200 återförsäljare. Returlådan ersätter då ett befintligt system med inplastade buntar och banankartonger.
Tidsams tidsbesparing väntas ge återförsäljarna en nettomarginalsökning på 17 procent.
– Vi genomför detta för att öka lönsamheten för dem som säljer tidskrifter och därmed behålla tidskrifters konkurrenskraft. Dessutom är det en stor miljöbesparing att ersätta engångsemballage med tidningslådan, säger Daniel Andersson, vd på Tidsam.