23948sdkhjf

Lastbilschaufför friad och dömd i tingsrätten

En lastbilsförare i Västra Götaland dömdes igår i Borås tingsrätt för brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna. En oseriös utredning, menar Thomas Morell som företrädde den tilltalade.
Thomas Morell, vid Sveriges Åkeriföretag Skaraborg, satt som den tilltalade lastbilsförarens ombud under rättegången.

Föraren stoppades av polis för kontroll av kör- och vilotider i oktober. Polismannen uppmärksammade att diagrambladet i den analoga färdskrivaren endast innehåll uppgifter om två typer av aktivitetskategorier av fyra möjliga – föraren hade endast redovisat körtid samt rast- och vilotid. Omställningsreglaget ger också möjlighet för förare att registrera annat arbete samt tid då föraren är tillgänglig. Föraren hävdade bestämt att han antingen körde, eller var helt ledig, något som åklagaren vägrade köpa.

– Det handlar om ett väldigt ovanligt förfarande. I vanliga fall lastar och lossar föraren själv, men i det här fallet har föraren hämtat bilen som är helt klar, kört den till terminalen och lämnat bilen för att ta en promenad, sitta i en massagestol eller vad han nu vill göra, konstaterar Thomas Morell.

Orsaken till det ovanliga förfarandet vid terminalen är säkerhetsskäl. En del av godset skulle vidare med flyg, vilket kräver att bara certifierad personal får finnas på terminalen. Därför lastar och lossar åkeriets kunder själva, och chauffören har inte tillgång till terminalen.

Att föraren talade sanning kunde bevisas i rätten med hjälp av skriftliga intyg från terminalerna samt från arbetsgivaren. I och med det försvann kravet på att registrera något annat än kör- och vilotid, och tingsrätten friade på fem åtalspunkter.

Föraren dömdes dock för att ha underlåtit att skriva i slutort på ett ställe, samt slutdatum på två körningar som avslutats samma dag som de påbörjats. Samtliga misstag, brott, begicks vid samma tillfälle, då föraren glömde diagrambladet i skrivaren. Rent slarv, försvarar sig den åtalade, och döms till böter på 4 000 kronor.

– Nu gick det vägen. Tingsrätten gick helt på vår linje och friar föraren på de första fem åtalspunkterna. Sedan döms han på de punkter han gjort sig skyldig till, och det kan man inte säga så mycket om. Men om polisen bekymrat sig om att ta reda på hur det låg till från början, hade det inte blivit något åtal över huvudtaget, säger Thomas Morell.

– Man utgår alltid ifrån att föraren lastar och lossar sin bil själv, men om han säger att det inte går till på det viset så är det väldigt lätt att kontrollera med terminalen.

Thomas Morell menar att om polisen kontrollerat uppgifterna som föraren lämnade på plats, om att hans arbetstid verkligen består av endast kör- och vilotid, hade böter kunnat dömas ut direkt på vägen, istället för att ta omvägen genom tingsrätten.

– Hade man gjort utredningen rätt från början så hade det inte blivit något åtal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078