23948sdkhjf

Elmsäter-Svärd tror på 74-tonsbeslut före valet

Sveriges infrastrukturminister tänker kämpa för att få se 74-tonsfordon på svenska vägar före valet i höst. Inget riksdagsbeslut behövs.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd förespråkar införandet av tyngre lastbilsekipage i Sverige. Hon kommer att vara pådrivande i att få ett beslut senast före riksdagsvalet i september i år. Det framkom på måndagen när Elmsäter-Svärd träffade företrädare för värmländsk åkerinäring på LBC Frakt Värmland.

På mötet medverkade bland andra företrädare för skogslogistikjätten VSV Frakt, LBC Frakt Värmland, inrikesåkeriet Wiréns Åkeri från Kristinehamn, samt den regionala åkeriföreningen Sveriges Åkeriföretag Värmlandsåkarna och Transport & Logistik iDag/Transportnet.

– Transportstyrelsen utreder för närvarande frågan om att införa tyngre lastbilsekipage i Sverige, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

– Det finns inga större hinder för att införa 74 tons totalvikt för lastbilsekipage i Sverige, däremot blir det enligt Transportstyrelsen svårare att göra som Finland och införa 76 tons totalvikt.
Catharina Elmsäter-Svärd framhöll att det inte behövs något riksdagsbeslut för att genomföra denna förändring.

– Det handlar mer om en justering av vissa förordningar och sådant kan ske utan riksdagsbeslut, säger hon.
Catharina Elmsäter-Svärd är angelägen om att få en förändring genomförd före valet med tanke på att valutgången naturligtvis är oviss. Vänsterpartiet och miljöpartiet är enligt Elmsäter-Svärd motståndare till att höja totalvikten för lastbilsekipage i Sverige.

– Även om socialdemokraterna skulle förespråka en viktökning för lastbilsekipage så måste de få med sig vänsterpartiet och/eller miljöpartiet i denna fråga, vilket är mindre troligt, säger hon.

Beskedet om Elmsäter-Svärds positiva inställning välkomnades av såväl Lars Reinholdsson, vd i LBC Frakt Värmland som av Fredrik Söderström, vd i VSV Frakt. Detta eftersom Värmland är en region där svensk basindustri är starkt representerad inom sektorerna skog/papper och stålindustri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078