Elmsäter-Svärd tror på 74-tonsbeslut före valet
Sveriges infrastrukturminister tänker kämpa för att få se 74-tonsfordon på svenska vägar före valet i höst. Inget riksdagsbeslut behövs.
På mötet medverkade bland andra företrädare för skogslogistikjätten VSV Frakt, LBC Frakt Värmland, inrikesåkeriet Wiréns Åkeri från Kristinehamn, samt den regionala åkeriföreningen Sveriges Åkeriföretag Värmlandsåkarna och Transport & Logistik iDag/Transportnet.
– Transportstyrelsen utreder för närvarande frågan om att införa tyngre lastbilsekipage i Sverige, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
– Det finns inga större hinder för att införa 74 tons totalvikt för lastbilsekipage i Sverige, däremot blir det enligt Transportstyrelsen svårare att göra som Finland och införa 76 tons totalvikt.
Catharina Elmsäter-Svärd framhöll att det inte behövs något riksdagsbeslut för att genomföra denna förändring.
– Det handlar mer om en justering av vissa förordningar och sådant kan ske utan riksdagsbeslut, säger hon.
Catharina Elmsäter-Svärd är angelägen om att få en förändring genomförd före valet med tanke på att valutgången naturligtvis är oviss. Vänsterpartiet och miljöpartiet är enligt Elmsäter-Svärd motståndare till att höja totalvikten för lastbilsekipage i Sverige.
– Även om socialdemokraterna skulle förespråka en viktökning för lastbilsekipage så måste de få med sig vänsterpartiet och/eller miljöpartiet i denna fråga, vilket är mindre troligt, säger hon.
Beskedet om Elmsäter-Svärds positiva inställning välkomnades av såväl Lars Reinholdsson, vd i LBC Frakt Värmland som av Fredrik Söderström, vd i VSV Frakt. Detta eftersom Värmland är en region där svensk basindustri är starkt representerad inom sektorerna skog/papper och stålindustri.