23948sdkhjf

Upp och ner-möte om sjöfarten

Inte mycket är sig likt i den maritima näringen. Det är ett faktum som låg i fokus när branschen samlades för årets Executive meeting, med titeln Upside down.
Varje år samlar Sjöfartens Analys Institut, SAI, beslutsfattare inom det maritima klustret till ett Executive Meeting, som en kick-off inför det kommande året. I år hade mötet fått titeln Upside down som syftade på att det är mycket som känns som uppochnervända världen jämfört med hur det varit tidigare.

– Det är i tider som dessa, när marknaderna är svåra och tillväxten inte sker i närområdet, som man ska ta sig tiden att tänka på vad som kan påverka företagets framtida utveckling, säger Lena Göthberg, generalsekreterare i SAI och arrangör av konferensen.

Eftersom det som händer i USA har så stor inverkan på resten av världen låg fokus på skiffergas och Obamas energipolitik i inledningsanförandet av Marcus Oscarsson, USA-kännare på TV4. Han ledde tankarna in på hur maktbalansen i världen rubbas av ett självförsörjande USA, utan import av råolja från Mellanöstern. Han påpekade samtidigt att alla amerikanska presidenter har genom alla tider alltid poängterat att man inte ska vara beroende av andra länder för sin energiförsörjning.

Oljeanalytikern John Olaisen, ABG Sundal Collier påpekade två viktiga trender som man ska ha i bakhuvudet när man hör om skiffergasfyndigheterna i USA. 2013 var det år då non-OECD- länderna konsumerar mer olja än OECD-länderna för första gången, samt att OPEC och Ryssland fortfarande är de överlägset största producenterna i världen.

Adam Kent, Maritime Strategies International, konstaterade att marknaden nu börjar se ljusare ut, i alla fall i vissa segment. Ett nytt buzzword var små fartyg, något man inte hört på väldigt länge.

Wisby Tankers, som specialiserat sig asfalt och bitumen, har mot alla odds lyckats växa i en svår marknad. Stena Bulks vd Erik Hånell berättade om den resa Stena Polaris gjorde genom nordostpassagen i september och de erfarenheter rederiet drog av det när det gäller lägre bränslekostnader, intjänad tid och mindre miljöpåverkan.

Stena har startat ett nytt affärsområde, Stena International Freight, med de strategiskt viktiga områdena Svarta Havet och Sydostasien i fokus. Ur ett makroekonomiskt perspektiv ser man att Kina, Vietnam och Korea är de länder där BNP har ökat mest jämfört med EU och man räknar med att tillväxten fortsätter i den delen av världen.

– Det är dags att vi vänjer oss vid fler nya marknader, konstaterade Derek Brand från Seabury i Holland.

Efter att ha analyserat vad som ledde fram till att Kina blev en sådan tillväxtmotor i världen, pekade han på samma kännetecken hos nya utvecklingsländer och flaggade för Vietnam, Indien, Förenade Arabemiraten, Turkiet, Filippinerna och Polen.

Knut Hansen, vd StoraEnso Logistics presenterade den resa som det supertraditionella skogsföretaget StoraEnso fick göra när förändringar i omvärlden fick dem att inse att förändring var det enda sättet att överleva. Rethink, var budskapet som Knut ville skicka till åhörarna.

Erik J. Andersson, ansvarig för logistik på Volvo Group Trucks Operations, redovisade de framtida utmaningar som han ser. Digitaliseringen, som innebär ett nytt sätt att arbeta, gröna transporter och att man går från ett globalt synsätt till ett regionalt. På Volvo har man tänkt om när det gäller strukturen på supply chain och hur den ska se ut i framtiden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078