23948sdkhjf

Slut med silkesvantar vid brottsliga transporter

Nu kan svensk polis få större spelrum att kunna stoppa olagliga transporter på väg, och hindra dem från att köra vidare, avslöjar infrastrukturministern. I vår tas ett formellt och tongivande beslut.
Under våren kan det komma ett politiskt beslut som gör det enklare för svensk polis att stoppa lastbilar som begår lagöverträdelser från att köra vidare i väntan på böter. Det tillkännagav infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på måndagen när hon träffade företrädare för värmländsk åkerinäring på LBC Frakt Värmland.

På mötet medverkade bland andra företrädare för skogslogistikjätten VSV Frakt, LBC Frakt Värmland, inrikesåkeriet Wiréns Åkeri från Kristinehamn, samt den regionala åkeriföreningen Sveriges Åkeriföretag Värmlandsåkarna och Transport och Logistik iDag/Transportnet.

Snedvriden konkurrens är en fråga som sedan länge är aktuell för svensk åkerinäring.

– Olagliga transporter är den största frågan. Vi ser att det är för dålig tillsyn, polisens resurser räcker inte till. Det är ett för stort utrymme för den som vill köra utanför lagen, säger Svenerik Eriksson, regionchef i Sveriges Åkeriföretag Värmlandsåkarna.

Catharina Elmsäter-Svärd framhåller att frågeställningen har funnits en tid, och hon av den anledningen gav Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen i uppdrag att titta på regelefterlevnaden för flera år sedan.

– För mig är det viktigt att reglerna följs oavsett vem som kör. Här har det blivit tydligt att man från branschen saknar att polisen är ute och kan göra tillsyn. Och polisen har kanske känt att de saknar verktyg om de träffar på ekipage som inte följer reglerna. Detta kan det bli ändring på, säger hon.

Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen har nämligen fått ett extra uppdrag att titta vidare på frågan, berättar Catharina Elmsäter-Svärd:

– Vi har fångat in bilden. De förslag som kommer handlar bland annat om hur polisen ska kunna göra kontroller vid vägkanten, för att se att föraren har rätt tillstånd att köra här och inte kör illegal inrikestrafik. Och att polisen ska kunna få möjlighet att hindra ett fordon från att köra vidare.

Att hindra ett fordon från vidare färd i väntan på böter benämns klampning. Sveriges Åkeriföretag vill att dessa regler förenklas för polisen.

– Om sådana metoder och åtgärder införs så sprider det sig på samma sätt som införandet av alkobommen vid Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg har medfört minskat antal rattfulla lastbilsförare som kommer in till landet den vägen, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd tog under mötet tillfället i akt att förtydliga sin ståndpunkt gällande fri rörlighet för lastbilsekipage i EU:

– Jag förespråkar fri rörlighet och handel inom EU. Eftersom EU inte är där i dag infördes cabotegeregler vilket innebär en viss begränsning. Cabotageregler är i grunden bra – ekonomiskt och miljömässigt. Däremot är mitt fokus att se till att dessa regler följs, att vi får bort fusket.

Hon framhåller att regler ska gälla lika för alla.

– Tillsyn och påföljd är viktiga verktyg för att detta ska fungera. Därför är det viktigt att förslag som snart ska redovisas kommer på plats, ute i verkligheten. Därutöver är det viktigt att såväl köpare som beställare av transporter gör rätt.

Enligt infrastrukturministern behövs det mer information och kunskap om beställaransvaret.

– Om man inte är en god beställare ska man kunna få böter, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Som en person sa; ”kommer ett anbud som är mycket lägre i pris än vad som kan anses rimligt, bör beställaren ta sig en funderare – hur är detta låga pris möjligt att sätta”?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109