23948sdkhjf

74-tonsutspel får transportköpare att jubla

Efter en rad motiga år för svenska transportköpare, ser man nu ljusare på framtiden efter infrastrukturministerns utspel om 74-tonsekipage tidigare i veckan.
– Det är dags att fatta beslut nu. Finnarna var snabba och kom till beslut förra året, men här i Sverige känns det som om hela 2013 gick förlorat och vi tappade ett helt år då det stod still, säger Magnus Svensson, vd för SCA Logistics, till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

Hygien- och skogsindustrijätten SCA är en av landets största transportköpare. Så sent som i december gick man tillsammans med SCA Global Hygiene Supply ut i en offertförfrågan om landtransporter i Europa till en värde av cirka 1,9 miljarder kronor per år.

– Vi har så många problem på transportsidan i Sveriges idag, allt från svaveldirektivet som har ger enorma konsekvenser, till stora järnvägsproblem med både kapacitetsbrist och hastighetsbegränsningar och dålig tillförlitlighet. Vi behöver verkligen något som går i rätt riktning nu.

Magnus Svensson konstaterar att frågan har utretts i fem år nu – man har utrett ”allt som finns att utreda”, och nu finns det inte fler frågetecken att reda ut. Trafikverket upplevs som om man ibland föredrar att låta tunga frågor dra ut på tiden. Som exempel nämner han den invändning som myndigheten haft, om att det finns ett antal av Sveriges cirka 15 000 broar som inte klarar av ett 74-tonsekipage.

– Men det finns broar som inte klarar de 60 ton som tillåts idag, och det fungerar ju utmärkt att skylta upp dem och sätta viktbegränsningar. Man kan göra precis likadant framöver, för de broar som inte klarar 74 ton, konstaterar Magnus Svensson.

Det finns ingen anledning att skjuta frågan på framtiden tills varenda liten bro klarar de allra tyngsta ekipagen, menar han:

– Många av de broarna kanske vi ändå aldrig någonsin behöver köra på. Och är det någon bro som behövs så kommer ju industrin att ropa direkt.

Och det faktum att både regeringen och Socialdemokraterna nu tydligt signalerat att man insett värdet av tyngre fordon för att Sverige ska kunna behålla sin konkurrenskraft, är oerhört välkommet:

– Nu kan vi inte se varför det inte skulle bli av. Det är något som skulle betyda så oerhört mycket för branschen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095