Nya vägavgifter föreslås
Inför avståndsbaserad vägavgift för tung trafik, satsa på järnväg och inför beställaransvar. Det uppmanar Transport och Naturskyddsföreningen gemensamt till.
Transport och SNF framhåller i sitt första gemensamma utspel att mer gods måste över till järnvägen, för att det ska finnas en chans att närma sig klimatmålen. En avståndsbaserad vägavgift för tunga fordon hävdar man också skulle hjälpa till att få bukt med de olagliga cabotagetransporter som ger snedvriden konkurrens.
”Marknaden nu präglas av kaotisk prisjakt, vilket ger negativa klimateffekter”, skriver Svante Axelsson och Lars Lindgren.
De anser att det beslutsunderlag regeringen har kring godstrafik och klimatmål är ”splittrade och motsägelsefulla”. Klimatmålet med en fossiloberoende fordonsflotta tycker man är viktigt, även om rimligheten i tidsfönstret fram till 2030 ifrågasätts. Problemet anser man är att det görs för lite för att ens försöka nå målen:
”Trafikverkets förslag till infrastrukturplan bygger till exempel på prognoser för trafikutvecklingen fram till 2030 som inte tar klimatmålen på allvar. De leder till en lastbilstrafik som ökar med 58 procent, en sjöfart som ökar med 50 procent och en järnvägstrafik som växer med mer måttliga 39 procent. Det säger sig själv att en sådan utveckling är helt oförenlig med regeringens klimatmål. Det behövs därför ett nytt förslag. Gör om, gör rätt”, skriver Svante Axelsson och Lars Lindgren.
De menar att teknikutveckling och avancerad logistik visst är nödvändiga inslag för att göra transportsystemet hållbart, men att det inte på långa vägar. Istället vill man fokusera på att förändra marknadsvillkoren för åkerinäringen, så att det går att konkurrera på schyssta villkor.