23948sdkhjf

PostNord skruvar åt

PostNord genomför en omorganisation, effektiviserar och skapar nya affärsområden för att möta nya marknadskrav.
På fem år har PostNord tappat en fjärdedel av brevvolymerna, samtidigt som områdena e-handel och logistiktjänster ständigt växer. För att ”möta marknadsutvecklingen” ska koncernen effektivisera och bli mer enhetlig, och fokus läggs framöver på e-handel och att ta fram lönsamma lösningar inom servicelogistik.

– Vi har de senaste åren kraftigt minskat våra kostnader och stärkt vår position i Norden, men mycket arbete återstår. Takten i genomförandet av effektiviseringar och tjänsteutveckling måste öka genomgående i hela koncernen, säger Håkan Ericsson, vd och koncernchef för PostNord, i ett pressmeddelande.

PostNord inför en ny organisation, med landsenheter och affärsområden. Ett nytt nordisk affärsområde, Mail & communication, bildas liksom en enhet för e-handel. Strålfors finns kvar som ett dotterbolag med samordning med affärsområdet Mail & communication.

– De initiativ vi nu tar innebär att vi kommer att kunna erbjuda nordiska helhetslösningar inom Mail & Communication, logistik och e-handel, vilket skapar bättre förutsättningar för att stärka våra kunders affärer. Det i kombination med att vi samtidigt integrerar produktionsverksamheterna inom Mail och Logistik, möjliggör ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet för PostNord, säger Håkan Ericsson.

Den nya organisationen införs från den 1 april 2014, och förändringar i koncernledningen genomförs den 1 februari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062