Nudie strippar plaggens ursprung
Modeföretaget Nudie Jeans höjer ribban och satsar mot total spårbarhet på för varje plagg, med hjälp av GS1 standard.
– Det vi gör nu är att lägga grunden för spårbarheten, menar Peter Frank. Vi samlar in all information som vi sedan kan sammanställa och redovisa för kunden. Det är lite kvar att lösa, men under kommande år borde det vara möjligt för kunden att ha information om varje plagg från oss, säger Peter Frank, produktionsutvecklingschef på Nudie Jeans, i en kommentar.
Dagligvaruhandel är den del av detaljhandeln som idag går i bräschen när det handlar om spårbarhet – folk är väldigt måna om att veta vad de stoppar i sig. Fler branscher har dock börjat inse värdet av att kunna redovisa hela kedjan, för att exempelvis kunna framhålla en hållbar profil. Hos GS1 har man märkt av ett kraftigt ökat intresse för spårbarhet på bredare front:
– De möjligheterna som finns idag, med alla tekniska hjälpmedel som konsumenten använder, skapar en otrolig medvetenhet och konsumenten blir mer och mer kräsen. Det gäller såväl kvalitet som innehåll och pris. Tillsammans med stramare lagkrav för bättre spårbarhet, ställer det höga krav på industrierna och konkurrensen är stenhård. Att bygga upp ett starkt förtroende för sin produkt hos konsumenten är A och O, menar Karolin Harsanji, ansvarig för spårbarhet på GS1.