23948sdkhjf

Fulla lastbilschaffisar går fria

Rattfylleri i lastbilar ökar på svenska vägar. I veckan släpptes en misstänkt som efter en olycka visade sig ha 2,41 promille alkohol i blodet, då ingen vittnar.
En lastbilschaufför körde av vägen vid en avfart från E6 vid en bensinstation i höjd med Glumslöv sent i lördags kväll. Ekipaget fastnade på en lerig gräsmatta, och polis tillkallades. Väl på plats konstaterade polisen att föraren var så berusad att han knappt kunde stå upp. Flera timmar efter olyckstillfället uppmättes en promillehalt på 2,41 i mannens utandningsluft och mannen greps.

Ett par dagar senare släpptes dock mannen, och åtalet lades ned. Inga vittnen hade nämligen sett mannen köra lastbilen. Enligt färdskrivaren var det dock den misstänkte som kört ekipaget vid olyckstillfället, men färdskrivaren avfärdas som otillräckligt bevis och åklagaren lägger ned fallet.

– Det här är en kuslig trend på svenska vägar. Problemet växer i och med att vi får allt fler utländska förare som är vanedrickare, säger Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag Skaraborg till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

– Och att färdskrivaren inte anses vara ett tillräckligt starkt bevis, ens när det handlar om kör- och vilotider är synnerligen märkligt. Det här börjar likna en parodi.

Samtidigt understryker Thomas Morell att man ska hålla hårt på att det ska vara ställt utom rimlig tvivel att en person är skyldigt för att dömas. Och i Glumslövs-fallet är han främst förvånad över att ingen sett någonting.

Enligt honom ser man en tydlig skillnad mellan svenska och utländska förare, där den senare gruppen generellt saknar den restriktiva syn på alkohol och bilkörning som finns i Sverige, och kör med promillehalter på uppåt 2–3. En så pass hög promillehalt hos någon som inte är alkoholiserad torde i princip leda till medvetslöshet, konstaterar Thomas Morell:

– Under mina elva år inom trafikpolisen stötte jag på tre fall av rattfylleri, och då handlade det om promillehalter på 0,3–0,4. Det är mycket bara det, men de halter man läser om till vardags idag är något helt annat.

Idag hålls rättegången i Skaraborgs tingsrätt mot en lastbilschaufför från Estland som i måndags stoppades för rattfylleri – inte en, utan två gånger. Polisen stoppade mannen, som är i 60-årsåldern, vid en rutinkontroll utanför Alingsås vid lunchtid. Då hans utandningsprov visade att han hade en promillehalt motsvarande 0,66 fick han betala 4 000 kronor i böter, i väntan på utdömt bötesbelopp, samt fick körkortet indraget.

På måndagskvällen larmade oroliga bilister polisen, på grund av en misstänkt vinglig lastbilsfärd, och det visade sig vara samma lastbilschaufför som kört vidare utan körkort, och dessutom fortsatt dricka. Nu uppmättes en promillehalt på 1,5, vilket är över gränsen för grovt rattfylleri.

Transport & Logistik iDag/Transportnet följer fallet och rapporter hur tingsrätten dömer under dagen.

– Jag har hållit på med trafiksäkerhetsfrågor i hela mitt liv. Gör man inte någonting nu så kommer det snart att inträffa något riktigt allvarligt, tror Thomas Morell.

– Våra kontrollerande myndigheter måste börja ta sitt ansvar. Det går i princip att köra hur som helst i Sverige, utan att riskera något straff. Samtidigt som man jagar svenska åkerier med blåslampa för småsaker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078