23948sdkhjf

Almroths vd har hjärtat på rätta stället

På Almroths i Norrköping är det högt i tak, mer än bara bokstavligen. Sju anställda släppte nyligen en skiva till förmån för Barncancerfonden, två andra körde ned 700 kartonger fyllda med gåvor till Polska barnhemsbarn.
– Det här är det roligaste sättet att driva företag på, säger Almroths vd Calle Svensson stolt.

Strax före jul släppte sju av Almroths Express & Åkeris anställda en rockig julskiva ihop – för andra året i rad. Vinsten från de 1 000 skivor som såldes gick oavkortat till Barncancerfonden, precis som i fjol. Det landade på runt 30 000 kronor. Förra årets julskiva inbringade 7 000 kronor, så bidraget har vuxit ordentligt.

– Det är många som hör av sig och gillar det vi gör och tycker att det var ett bra initiativ, säger bandet Almroths flyttgubbars sångare och frontfigur Lars Palmqvist.

Han och kollegan Andreas Axelsson har spelat ihop tidigare, men övriga fem, Adam Pettersson, Henrik Hultberg, Kenneth Bauer, Jyrki Henttinen och Martin Wallgren var en ny konstellation inför debutplattan förra julen.

Årets skiva, som är en gnutta mindre traditionell än fjolårets, innehåller bland annat stenhårda Klappar av stål. Helt naturligt för en hårdrockssångare som Lars Palmqvist, som till vardags är vokalist i det internationellt erkända rockbandet Scar symmetry.

– Dels är det kul att prova på det här med att sjunga ihop med grabbarna på jobbet, och att göra en julskiva. Dels känns det bra att skänka pengar. Vi gör det bara lite roligare, menar Lars Palmqvist.

För att göra det man känner för och våga välja nya vägar tycks vara en central del i Almroths-andan. Calle Svensson är tydlig med att han välkomnar initiativ från alla håll, oavsett om det är en jättesatsning eller en liten detalj som kan göra skillnad.

– Utmaningen är att göra något som ingen annan ens har tänkt på att göra och se vad som händer. Man måste våga något för att platsa här, konstaterar han.

Det finns ett djupt och tydligt samhällsengagemang i botten. Calle Svensson pratar passionerat om vikten att visa vad man står för, och sträcka ut en hand där man har möjlighet. Han har valt att inte köpa några julklappar till sina medarbetare eller kunder. Istället skänker Almroths 50 000 kronor till välgörenhet varje år. Personliga erfarenheter gör att Barncancerfonden ligger vd:n extra varmt om hjärtat:

– Hela grejen handlar om att visa vilka vi på Almroths är och vad vi står för, förklarar Calle Svensson.

Grundidén är att alltid ha ett vidvinkelperspektiv och högt i tak. För Calle Svensson är det oerhört viktigt att alla, oavsett var i företaget man jobbar, vågar stega in till honom och säga att jag har en idé.

– Personalen är det viktigaste ett företag har. Kreativiteten måste fram och det som är bra måste tas tillvara på, säger han enkelt.

En tid före jul fick speditören Therese Dunhagen en idé:

– Efter det gick jag till Calle och föreslog att vi skulle dra igång en insamling till polska barnhemsbarn och sedan själva åka ned mer gåvorna till Polen. Han sa bara: Kör!

Therese Dunhagen och kollegan Gabriel Olson lade ut en liten blänkare på Facebook, och satte för säkerhets skull upp några lappar i matbutiker i närheten.

– Vi var lite nervösa, tänk om vi står där med en tom bil och folk inte är villiga att skänka precis före jul? Almrothsbilen som var vi skulle köra ned rymde 20 flyttkartonger, och vi hoppades att vi skulle få ihop så pass mycket.

Drygt tre veckor senare började det bli fullt på lagret. Totalt fick man ihop cirka 700 fulla flyttkartonger till de behövande barnen, en insats som förgyllde julen för 353 barn samt 120 ensamstående mammor och deras barn.

Läs hela företagsporträttet om Almroths Express & Åkeri i Transport & Logistik iDag, nummer 1, som utkommer den 21 februari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109