23948sdkhjf

Krokig väg för tyngre fordon

Efter en rad motiga år för svenska transportköpare ser man nu ljusare på framtiden.
Orsaken är infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärds utspel i slutet av januari, om att hon förespråkar 74-tonsekipage på svenska vägar inom kort. Hon ska vara pådrivande i att få ett beslut senast före riksdagsvalet i september i år.

Transportstyrelsen ser inget större hinder för att införa en maxvikt på 74 ton för lastbilsekipage i Sverige. Däremot blir det svårare att göra som Finland och införa maxvikten 76 ton. Svensk skogsindustri har aktivt kämpat för höjda lastbilsvikter, en kamp som tog fart efter att Finland beslutade om 76 tons totalvikt hösten 2013.

Hygien- och skogsindustrijätten SCA välkomnar beskedet om att 74 tons totalvikt kan vara på väg i Sverige: Samtidigt är man frustrerad över att finnarna var snabba och kom till beslut förra året, medan Sverige tappade ett helt år i den här frågan. Magnus Svensson, vd i SCA Logistics, har helt rätt när han framhåller att transportbranschen behöver något som går i rätt riktning nu, med tanke på de problem som finns i Sverige idag. Branschen brottas med allt från svaveldirektivet som har ger enorma konsekvenser, till stora järnvägsproblem med både kapacitetsbrist och hastighetsbegränsningar och dålig tillförlitlighet.

Debatten om införandet av tyngre lastbilsekipage följs med största intresse av beslutsfattare i Bryssel. Detta eftersom EU-parlamentet och medlemsstaterna förhandlar om en förändrad lagstiftning. Lika positiv som man i de nordiska länderna är till längre fordon, lika negativt inställd är man i Österrike.

Jag håller med EU-parlamentarikern Christofer Fjellner om att det är ett missförstånd om man tror att lastbilstransporter alltid är i konkurrens med järnväg. Ofta är det så att lastbilstransporter är en förutsättning för att kunna skeppa gods på järnväg överhuvudtaget. Då är långa lastbilar ett bra alternativ och något som EU inte borde reglera eller förbjuda.

Det finns en viss risk för att ett ”worst case scenario” för alla förespråkare för tyngre lastbilsekipage kan inträffa. Detta eftersom vårens förhandlingar kan leda till ett totalstopp för gränsöverskridande transporter med 25,25-metersfordon. Det värsta scenariot vore att man förbjöd långa lastbilar och att Sverige därför skulle tvingas ha den EU-standard på 18,7 meter som resten av Europa använder. Det skulle kosta väldigt mycket pengar för svenska företag och även öka miljöpåverkan dramatiskt från lastbilstrafiken i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079