23948sdkhjf

Kommunägt bolag avvecklar avfallsstransporter

Det kommunalägda renhållningsbolaget Rambo i norra Bohuslän avvecklar nu en del av sin transportverksamhet som man hittills drivit i egen regi. Istället kommer man att upphandla dessa tjänster externt.
Rambo har som huvudsaklig uppgift att på ett miljöriktigt sätt ta hand om det avfall som uppstår hos hushållen och företagen i alla de fyra ägarkommunerna. För att hålla utvecklingsfokus på framtidens insamlingstransporter avvecklar bolaget nu en del av dagens transportverksamhet som man hittills drivit i egen regi.
Sorterat avfall har transporterats bort från bolagets anläggningar främst med sina egna fordon, men nu avvecklas denna verksamhet för att istället upphandla transporttjänster externt.
I dag har Rambo även egna containertransporter in till sina sorteringsanläggningar. För att få en liktydig transportmodell i samtliga ägarkommuner har styrelsen beslutat att avveckla även denna verksamhet och upphandla dessa transporter externt.
Omställningsprocessen kommer innebära personalförändringar som berör cirka sju tjänster. Rambo kommer att verka för att den entreprenör som vinner upphandlingen också tar över personal.
Företagets delvis förändrade strategi medför också att delägarskapet i det privatägda Krickos Transporttjänster AB avslutas och Rambos styrelse har beslutat att inleda förhandlingar om försäljning.
Som ett led i att stärka kärnverksamheten kommer alla enheter hädanefter verka under ett enda varumärke – Rambo AB.
RAMBO AB är Norra Bohusläns miljöföretag inom avfallsminimering, återvinning och avfallsrådgivning. Rambo driver fyra avfallsanläggningar, sju återvinningscentraler, 14 miljöstationer och på uppdrag av FTI ett 60-tal återvinningsstationer. Rambo, som ägs av Lysekils, Sotenäs, Tanums och Munkedals kommuner, har 42 anställda, och en årsomsättning på 161 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062