23948sdkhjf

Scanlog startar två nya multimodala linjer

I början av april startar Scanlog en ny multimodal järnvägstrafik mellan Uddevalla och Umeå. Och i sommar startar bolaget en ny direkt järnvägstrafik mellan Österrike och Sverige.
Basen i trafiken mellan Uddevalla och Umeå utförs frakter av komponenter av formpressat fibermaterial för JABA Group som har gett Scanlog förtroendet att utföra detta uppdrag. Det formpressade fibermaterialet levereras bland annat till fordonsindustrin. Produkterna tillverkas vid JABA:s trafik i Högsäter och fraktas till Holmsund utanför Umeå.

Den lösning Scanlog har tagit fram baserar sig på utnyttjande av järnväg för den längsta delen av transportkedjan och sänker därmed koldioxidutsläppen från transporterna med hela 93 procent jämfört med den hittillsvarande transportlösningen som enbart baseras på lastbilstransporter.

Genom att använda ledig godsvagnskapacitet som annars hade behövt återpositioneras har också en betydande kostnadseffektivitet uppnåtts, samtidigt som man bibehåller ledtiden jämfört med dagens direktbilsupplägg.

I sommar kommer Scanlog också at starta en ny direkt järnvägstrafik mellan Österrike och Sverige.
Det är Econova, med varumärken som Weibulls och Hammenhögs, som gett Scanlog förtroendet att sköta bolagets transporter av solrosfrön från Hörsching i Österrike till Sverige.

Moderna järnvägsvagnar med hög kapacitet kommer att lastas direkt hos producenten i Österrike och transporteras genom Tyskland via Trelleborg till Econovas anläggning i Åby utanför Norrköping.

Genom att flytta över godset, som i dag körs med lastbil, till Scanlogs järnvägslösning minskar Econova utsläppen från transporterna med 81 procent samtidigt som man får en mer kostnadseffektiv transport med bibehållen ledtid.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063