Speditörer flaggar för prishöjning i svaveldirektivets kölvatten
Transport & Logistik iDag/Transportnet har tagit del av kundbrev från vissa speditörer där de flaggar för att det kan bli aktuellt med kommande prishöjningar av sjöfrakter när de nya EU-bestämmelserna om lägre svavelinnehåll i fartygsbränslen träder i kraft den 1 januari 2015.
Speditörerna informerar i kundbreven om att de nya kraven kan uppfyllas på en rad olika sätt, bland annat genom en övergång till nya bränsletyper som Marine Gas Oil (MGO) eller Liquefied Natural Gas (LNG) eller genom nya investeringar, i till exempel ny teknik för utsläppsrening eller till och med i nya LNG-drivna fartyg.
Speditörerna konstaterar att oavsett vilket alternativ som rederierna väljer så pekar alla undersökningar på att samtliga lösningar kräver omfattande investeringar. Därför råder det ingen tvekan om att kostnaden för färjetransporter i berörda områden kommer att öka.
Speditörerna informerar vidare om att de noga följer utvecklingen för att snabbt kunna avgöra vilka konsekvenser bestämmelserna får för deras val av transportmedel och för bolagens kunder, det vill säga varuägarna/transportköparna.