23948sdkhjf

Tågoperatörerna välkomnar hårdare lastbilskontroller

När priset på vägtransporter dumpas genom att bryta mot lagar och pressa löner och sociala villkor, skapas en osund konkurrens, menar branschföreningen Tågoperatörerna i ett remissyttrande.
En konkurrens som går ut på att åkerier erbjuder speditörer, industrin och handeln låga transportkostnader genom att bryta mot cabotageregler, kör- och vilotidsregler och dessutom betala sina förare låga löner under existensminimum inte leder till en sund utveckling av transportbranschen. Det skriver Tågoperatörerna i sitt remissyttrande till Transportstyrelsen.
Tågoperatörerna framhåller detta i sitt remissvar på Transportstyrelsens analys med förslag till lagändringar som har redovisats för regeringen. Tågoperatörerna har inte fått utredningen på remiss, men anser att utredningen är så viktig för godstrafik på järnvägen att man ändå väljer att yttra sig om utredningen.
Tågoperatörerna framhåller att vägtrafik och järnvägstrafik i och för sig är olika transportslag med helt skilda regelverk, vilket kan leda till att de inte ses som konkurrenter eller att järnvägen skulle kunna påverkas av illegala transporter på väg. Minskade kostnader för vägtransporter slår snabbt igenom och godstransporter flyttas över från järnväg till väg, där så är möjligt, enligt Tågoperatörerna.
Tågoperatörerna delar Transportstyrelsens uppfattning att det krävs noggrann kontroll av regelefterlevnaden och möjligheter till kännbara påföljder när reglerna uppsåtligen bryts. Polisen bör enligt Tågoperatörerna ges möjlighet att hindra fortsatt färd genom klampning av fordon. Polisen bör också ges förtydligad möjlighet att utfärda förskott av sanktionsavgift för olaga cabotage.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.168