23948sdkhjf

Nu krävs politiskt mod

Äntligen! Det var den första kommentaren som Sveriges Åkeriföretags nytillträdde vd Rickard Gegö fällde när Transportstyrelsen i slutet av februari presenterade sitt nya lagförslag till regeringen.
Förslaget är en ny lag om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd för lastbilar, lastbilschaufförer och åkerier – oavsett nationalitet – som begått lagöverträdelser på svenska vägar.

Det är naturligtvis bra att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tagit initiativ till denna lagförändring, men det är samtidigt beklämmande att det är först under hennes fjärde år som minister som detta sker. Detta trots att hon i stort sett från dag ett som minister både besökt och blivit uppvaktad av såväl branschorganisationer som enskilda åkeriföretagare om näringens konkurrensproblem.

Svensk polis saknar resurser att kontrollera lastbilstrafiken när de nu får utökade befogenheter. Detta eftersom trafikpolisen redan i dag tvingas ägna delar av sin arbetstid åt andra arbetsuppgifter än att vara ute längs vägarna. Här förutsätter jag att det har förts en dialog mellan infrastrukturministern och justitieministern så att trafikpolisen får rätt resurser för att undvika att lagförslaget blir tandlöst.
Nyligen har även oppositionen i form av socialdemokraterna vaknat i denna fråga och presenterar ett antal snabba åtgärder för att ta itu med problemet; bland annat att alla frakthandlingar ska finnas i lastbilen, att bötesbeloppen ska höjas och att klampning ska kunna ske. Även här tycker jag det är märkligt att ”det röda laget” inte tog problemen på allvar när de var i regeringsställning, trots att uppvaktningarna från åkeribranschens företrädare avlöste varandra, oavsett om ministern hette Uusmann, Rosengren eller Messing.
Under mina cirka tjugo år som transportjournalist har frågan om åkeribranschens konkurrensproblem ständigt varit aktuell. En av de första artiklarna jag skrev i ämnet, gjorde jag i Falkenberg en blåsig novemberdag 1996. Jag träffade då den nu nyligen bortgångne åkarprofilen Börje Jönsson och den dåvarande vd:n i Hallands Transport, Ronny Andersson, och de framförde bägge att de var djupt bekymrade över konkurrensläget för svensk åkerinäring. Vid det tillfället var Börje Jönsson landets största utlandsåkare med 140 lastbilar och 200 anställda, medan Hallands Transport hade 70 lastbilar och 85 anställda.

1996 befarade de ökad utslagning bland svenska åkerier och avsevärt försämrad lönsamhet för de åkerier som klarar av att överleva. I dag har Börje Jönsson Åkeri allt mer riktat in sig på inrikestrafik. Hallands Transport gick i konkurs 2006.
Jag skulle bli oerhört glad om jag efter valet i höst får uppleva en infrastrukturminister och en justitieminister – samt en finansminister som bistår – som på allvar förbättrar konkurrensläget för svensk åkerinäring och skapar förutsättningar för att näringen bidrar till ett stort antal nya och välbehövliga arbetstillfällen enligt svenska arbetsmarknadsavtal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063