23948sdkhjf

Sjöfartssamverkan över Kvarken snart i hamn

En arbetsgrupp med deltagare från Umeå och Vasa har utrett hur man kan utveckla hamnarna efter att Vasa stad måste bolagisera sin hamnverksamhet senast 1 januari 2015 på grund av en ändring i kommunallagstiftningen. Under våren kommer arbetsgruppen att presentera ett förslag till samarbete för politisk behandling och beslut i de båda städerna.
Traditionellt har transportrutterna i Norden ritats i nord – sydlig sträckning. Det finns enligt arbetsgruppen för närvarande många orsaker att tro att framtida transportstråk alltmer börjar söka sig i väst- östlig sträckning. På EU-nivå har etablerats olika samarbetsformer under benämningar som Midway Alignment of the Bothnian Corridor, Comprehensive Port och Ten T- nätverk.
På den finska sidan uppmärksammades transportkorridoren över Kvarken i samband med den arbetsgrupp som arbetade på uppdrag av den finska trafikministern år 2012. Ändrade miljökrav för sjötransporter i Östersjöområdet från början av 2015 kommer att ändra radikalt på trafikströmmarna.
För Vasas del var översynen av hamnverksamheten nödvändig eftersom städernas hamnverksamhet måste bolagiseras före utgången av 2014. Umeå var den självskrivna samarbetsparten eftersom städerna redan gemensamt upprätthåller kvarkentrafiken med det samägda rederibolaget Wasaline.
Hamnarna i Vasa och Umeå kompletterar enligt arbetsgruppen varandra eftersom Umeå är en traditionell exporthamn för träförädlingsprodukter medan Vasa är en importhamn för fasta och flytande bränslen för energiframställning och trafik.
Vasa och Umeås hamnar är strategiskt viktiga länkar på den transportkorridor som sträcker sig från Mo i Rana vid den Norska Atlantkusten till St. Petersburg. Båda dessa hamnar ligger utanför området för svaveldirektiv och kommer därför att få en kraftigt ökad betydelse efter början av år 2015.
Arbetsgruppen förväntar sig att ett hamnsamarbete ska leda till ökad konkurrensförmåga eftersom marknadsläget för Östersjöhamnarna kommer väsentligt att förändras i och med att EU styr trafiken med miljökraven bort från landsvägarna till järnvägs- och fartygstransporter. Arbetsgruppen räknar också med att ett ökat hamnsamarbete ska leda till synlighet i EU:s logistiknätverk för järnväg och sjöfart samt att man kommer att få TEN-T status, vilket är viktig för framtida EU-finansiering. Ett hamnsamarbete kommer också att innebära minskat investeringsbehov eftersom man undviker dubbelinvesteringar, samt att man kan samordna marknadsföring och affärsutveckling. Ett hamnsamarbete leder enligt arbetsgruppen dessutom till stordriftsfördelar inom produktion som administration samt samordning av miljömål och stråkplanering i de båda städerna. Slutligen räknar arbetsgruppen med att ett hamnsamarbete innebär driftfördelar, exempelvis när det gäller säkerhet/övervakning, kranar och utrustning.
Arbetsgruppen framhåller att Köpenhamn och Malmö valde att överföra städernas hamnverksamheter i ett gemensamt bolag år 2001. Bolaget Copenhagen Malmö Ports har nu verkat i 12 år och arbetsgruppen har tagit del av deras erfarenheter.
Arbetsgruppen föreslår att de Umeå och Vasa bildar ett aktiebolag för hamnverksamheten med säte i Umeå. Bolaget föreslås bli ägt till lika delar av Umeå och Vasa. Bolagets styrelse föreslås bestå av lika antal svenska och finska ledamöter.
Arbetsgruppen kommer under våren att presentera förslaget till politisk behandling och beslut i båda städerna.
Bolaget föreslås bli ett aktiebolag med säte i Umeå, med en aktiekapitalfördelning om 50/50. Bolagets styrelse skulle bestå av lika många finska och svenska ledamöter. Wasaline AB som är registrerat i Vasa ägs 50/50 av Umeå och Vasa har tre ledamöter från finska sidan och tre från svenska sidan. Förslaget förs till politisk behandling och beslut i båda städerna samtidigt under våren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079