Försiktigt logistikfokus på handelsmässa
Färgglatt och slimmat – men svag koppling mellan butik och lager. Så kan trenden på årets upplaga av Butiksleverantörsmässan sammanfattas.
Handelsföretag som driver fysiska butiker och sedan startar e-handel vet värdet av en effektiv logistik. Hit hör möbelföretaget Mio, som drog igång sin e-handel i vintras.
– Vi har byggt e-handeln från rätt håll. Men vi smyger igång den, och ser till att allting fungerar innan vi slår på stort. Logistiken måste sitta helt först, men när det väl gör det kommer vi att kunna gasa så småningom, säger Mios vd Björn Lindblad.
Truckleverantören Unicarriers/Atlet stod ut bland montrarna, och presenterade stolt sin dagsfärska nyhet PDP 200, en dubbellaststaplare med plattform:
– Den här lanseras nu, och som vanligt är ergonomi ledordet. Med en helgjuten dämpad plattform och många möjligheter till personliga inställningar och så kallad Friction force-system är den både bekväm och säker, säger Per-Erik Mogren, försäljningschef på Unicarriers/Atlet, till Transport & Logistik iDag/Transportnet.