23948sdkhjf

Kilometerskatt färgar Stora Transportdagen

Frågan om kilometerskatt, eller vägslitageavgift för lastbilstrafiken, är en tydlig vattendelare mellan de olika politiska blocken. Det är tydligt i dagens debatt under Stora Transportdagen.
– Vi behöver finansiera de infrastrukturinvesteringar som behövs. Vi vill delfinansiera det med en vägslitageavgift. Svenska åkare får betala en vägslitageavgift när de kör på tyska vägar, därför tycker vi att det är rimligt att de tyska åkarna får betala när de kör på svenska vägar, säger Magdalena Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Hon är föga oväntat kritisk till de skattesänkningar som genomförts och planeras av alliansregeringen, och menar att Socialdemokraterna vill förhindra ytterligare skattesänkningar och införa kilometerskatt för lastbilar. I debatten framkom också att den öronmärkning oppositionen tidigare pratat om, där intäkterna från en kilometerskatt skulle gå direkt tillbaka till underhåll och investering av vägar, idag är borta.

– Vi vill använda delar av intäkterna i upprustningen av järnvägen. En vägslitageavgift är också ett sätt att jämna ut konkurrensen mellan olika trafikslag, som de kraftigt höjda banavgifterna har skapat, säger Magdalena Andersson.

Infrastrukturministern framhåller att alliansregeringen under sina år vid makten kunnat höja infrastrukturinvesteringarna, samtidigt som flera skattesänkningar på arbete genomförts då man ändå ökat skatteintäkterna. Och Catharina Elmsäter-Svärd framhåller att hon aldrig kommer att vilja lägga sig vilket transportslag som används i olika situationer eller införa styrmedel:

– För alliansregeringen är vägarna oerhört viktiga, för jobben och för att kunna hålla ihop och utveckla olika regioner. Vi kommer att jobba hårt för att de vägar som har eftersatt underhåll ska utvecklas och bli bättre. Flera av Europavägarna i Sverige lever inte alls upp till namnet idag, och det är ett av problemen, säger hon.

– Men infrastrukturskulden är enorm, och alla jag pratar med säger att 522 miljarder är mycket pengar – men det räcker inte. Vi skulle vilja ha 1 400 miljarder kronor att investera i infrastrukturen bara under den närmaste tiden. Frågan nu är hur vi ska använda de olika trafikslagen ihop och göra det så effektivt som möjligt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065