23948sdkhjf

TransportGruppen välkomnar nationell infraplan

TransportGruppen välkomnar regeringens nationella plan och den satsning på transportinfrastrukturen om 522 miljarder kronor, som görs under åren fram till 2025. Det är glädjande att regeringen nu gör en historiskt stor satsning i ett land som i över femtio år underinvesterat i infrastrukturen.
TransportGruppen framhåller att den försummelse som tiotalet regeringar gjort sig skyldiga till har resulterat i stora problem i form av dåligt underhåll och bristande kapacitet. De 522 miljarderna som nu har utlovats ser TransportGruppen därför som en efterlängtad första avbetalning på en stor infrastrukturskuld.
TransportGruppen menar dock att det finns stora vinster i att betala av denna infrastruktur ännu snabbare. Den rapport som WSP Analys & Strategi har tagit fram på uppdrag av TransportGruppen och som nyligen presenterats, visar tydligt det robusta sambandet mellan investeringar i infrastruktur och ekonomisk tillväxt. Samtidigt visar rapporten att det behövs investeringar i storleksordningen ytterligare184 miljarder kronor fram till år 2025, för att sluta gapet mellan investeringar i infrastruktur och tillväxt i BNP. Av rapporten framgår också att den efterfrågedrivna sysselsättningseffekten successivt ökar under åren fram till 2030, då den toppar på drygt 20 000 personer, vilket motsvarar 0,5 procent fler sysselsatta. Genomslaget på den samlade produktionen i landet beräknas år 2030 till drygt 62 miljarder kronor. Regering och riksdag bör således inte vara rädda för att i än snabbare takt betala av infrastrukturskulden i framtiden, det kommer att löna sig förutsatt att pengarna satsas i rätt projekt.
Drygt 100 nyinvesteringsprojekt på läns- eller regional nivå har inte fått rum i den plan som regeringen har presenterat idag, och står med andra ord utan finansiering. Grovt uppskattat motsvarar dessa projekt en total investeringsvolym på 300 – 400 miljarder kronor enligt den inventering som WSP genomfört. Detta ger enligt TransportGruppen anledning till eftertanke och – förhoppningsvis – också underlag till den fortsatta diskussionen om utvecklingen av infrastrukturen, samhällets ryggrad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064