23948sdkhjf

GDL samordnar Knutpunktens bygglogistik

GDL Transport AB får i uppdrag av NCC Construction AB att samordna all bygglogistik i samband med den omfattande utbyggnaden av Knutpunkten i Helsingborg. Det handlar om ett helt nytt koncept för att samordna och ta emot leveranser av allt material till den stora byggarbetsplatsen.
- Uppdraget kommer att ske i tre etapper, säger Ralf Scott, affärschef i GDL Transport AB. I första etappen handlar det om en fem våningar hög påbyggnad med kontor. Det är ingen enkel byggarbetsplats, men buss-, tåg och båttrafiken ska inte påverkas.
Utbyggnaden av Knutpunkten i de centrala delarna av Helsingborg startar nu under våren 2014. Det blir en påbyggnad på cirka 10 000 kvadratmeter moderna kontorslokaler.
Knutpunkten ägs av fastighetsbolaget Wihlborgs. Arkitektbyrån Tengbom har ritat de nya lokalerna som kommer att få en fantastisk utsikt över sundet och takåsarna i Helsingborg.
- Logistiken kring utbyggnaden av Knutpunkten blir ett stort projekt, säger Ralf Scott. Här är planering A och O för att inte påverka de trafikslag som finns i terminalbyggnaden, eller stör någon av de 45 000 personer som dagligen besöker Knutpunkten. Uppdraget visar bredden och styrkan i GDL:s verksamhet eftersom flera av bolagets affärsområden inom transporter och logistik kommer att samverka i det här prestigefyllda projektet.
Under utbyggnaden av Knutpunkten kommer ett stort antal lastbilstransporter att ankomma till byggarbetsplatsen.
- Logistiken kring att ta emot byggmaterial och göra mottagningskontroll samt att därefter fördela ut allt material blir en stor utmaning, säger Ralf Scott. De flesta materialleveranser kommer att lossas vid GDL-ägda Interlinks logistikanläggning i Helsingborgs hamn. Därefter kommer vi att ansvara för att materialet levereras till rätt ställe vid rätt tidpunkt till byggarbetsplatsen.
En av GDL:s huvuduppgifter blir att minska antalet transporter inom byggområdet, samt att styra och samordna transporter till byggområdet och att ansvara för bygglogistikcentret som kommer att finnas i Interlinks anläggning i Helsingborgs hamn.
- Vår flyttverksamhet inom affärsområdet Industri och Handel kommer under kvällstid att placera ut byggmaterialet på respektive plats inom bygget i samverkan med NCC, säger Ralf Scott.
Bygglogistik går i grunden ut på att förse byggarbetsplatser med dimensionerade leveranser i rätt tid till rätt plats. Det gör att byggnadsarbetare och andra yrkeskategorier kan utföra de arbetsuppgifter de gör bäst, med ett minimum av väntetider. Det ger också en renare och säkrare arbetsmiljö, vilket minskar skador på både människor och materiel.
För att administrera och styra bygglogistiken i det här projektet kommer GDL att använda sig av Myloc – en internettjänst för företag verksamma inom bygglogistikflödet.
- Jag räknar med att uppdraget att ansvara för bygglogistiken kring utbyggnaden av Knutpunkten kommer att innebära att vi framöver kan vara med och räkna på liknande uppdrag även för andra uppdragsgivare och på andra orter, säger Ralf Scott.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062