23948sdkhjf

Växelfel bakom Huddinge-urspårning

En skadad växel och flera tveksamma bedömningar har visat sig vara orsaken till urspårningen av ett godståg i Huddinge i januari.
”En rad av varandra oberoende bedömningar ledde till att det skadade spåret inte stängdes av och ett godståg spårade ur”, skriver Trafikverket som nu färdigställt olycksutredningen efter den allvarliga urspårningen i Huddinge den 7 januari.

Det fanns sedan december en anmärkning på växeln vid olycksplatsen, korsningsspetsen var för låg och skulle ha åtgärdats i mars. Ett passagerartåg som passerade olycksplatsen strax före det urspårade godståget rapporterade in en smäll till trafikledningscentralen, och en felavhjälpare kallades in. Lokföraren som inspekterade tåget konstaterade att det troligen handlade om ett växelfel, och ringde tillbaka till trafikledningscentralen. Samtalet hamnade dock hos den tågklarerare som övervakade Stockholms Central, vilken i sin tur rapporterade det misstänkta växelfelet vidare till tågklareraren för Huddinge. I Huddinge uppfattades inte allvaret i situationen, och spåret stängdes inte av.

Nu jobbar Trafikverket fram nya rutiner inom tågledningen, samt riktade åtgärder mot tågunderhåll. Bland annat har en trafikledningssimulator installerats för att personalen ska kunna träna på komplicerade situationer. Myndigheten tar till krafttag för att få bort fel i storstadsområden och stråk – även om de inte bedöms vara akuta.

– Vi har inte väntat in alla svar i utredningen utan omgående beslutat om och genomfört åtgärder, säger Trafikverkets Tommy Jonsson, biträdande chef för verksamhetsområde Samhälle, i ett pressmeddelande.

Trafikverket har dessutom startat ett fempunktsprogram för att förstärka underhållet.

Skadorna som uppstod vid urspårningen uppgick till 7 miljoner kronor och orsakade stora trafikstörningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062