23948sdkhjf

Bandet klippt för Sveriges första 74-tons flisbil

Sveriges första 74-tons flisbil invigdes i Nykvarn på torsdagen av Scanias vd Martin Lundstedt, Söderenergis vd Karin Medin och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
– Idag inviger har vi Sveriges första 74-tons flisbil framför oss, en bil som Scania har byggt. Jag är oerhört stolt och vi i Söderenergi är väldigt, väldigt glada. Det här minskar våra transporter med en tredjedel, förklarade Söderenergis vd Karin Medin vid invigningen.

Stolt var också Scanias vd Martin Lundstedt:

– Det här är en vinst för samhället, en vinst för miljön och en ekonomisk vinst.Vi tar minskar koldioxidutsläppen och ökar konkurrenskraften – det är vi jättestolta över, sade han.

Som en del av ett forskningsprojekt hos Skogsforsk, skogsnäringens forskningsinstitut, börjar Sveriges första 74-ton tunga flisbil att trafikera Söderenergis terminal i Nykvarn och Igelsta kraftvärmeverk i Södertälje. Skogsflisen transporteras med järnväg i Green Cargos system från hela Sverige till Nykvarnterminalen, och vidare med lastbil till Igelsta.

– Grattis Scania, grattis Söderenergi och alla andra som är delar av det här projektet! utropade Catharina Elmsäter-Svärd innan hon klippte bandet tillsammans med Karin Medin och Martin Lundstedt.

Initialt rullar 74-tonsekipaget med dispens från Trafikverket, något som enligt infrastrukturministern måste bli enklare att få:

– Förra veckan gav vi ett tydligt uppdrag till Trafikverket och Transportstyrelsen att se över var det är logistik att köra med de här tyngre lastbilarna. Men man också svara på hur dispensutförandet ska kunna göras mycket, mycket enklare än vad det är idag, säger hon.

Det färdiga släpet som är utrustat med en extra axel ska vara färdigt att tas i bruk vecka 22, och kommer att tas i full drift efter sommaren.

– Tänk dig att 74 ton blir en norm, det är enorm skillnad mot dagens 60 ton. Förutom ökad flexibilitet kommer det här att innebära en vinst för både miljön och för oss, säger Olle Ankarling på Söderenergis Logistik- och bränsleenhet.

– Vi verkar i en lågmarginalbransch, och transportkostnaderna är en jättedel av våra utgifter.

Idag invigs den andra flisbilen, i Leksand i Dalarna, som ska gå i Stora Ensos regi och även den är tillverkad av Scania.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048