23948sdkhjf

Vill ha 25 procent fossilfritt 2020

2030-sekretariatet tycker att målen för förnybart i transportsektorn är på tok för låga, och vill höja kravet från 10 procent till 25 procent fossiloberoende 2020.
Enligt Energimyndigheten nådde Sveriges transportsektor 15,6 procent förnybart under 2013, från 12,6 procent 2012. Målet för 2020 enligt EU:s förnybarhetsdirektiv är 10 procent förnybart i transportsektorn, varför 2030-sekretariatet ny tycker att Sveriges mål måste sättas betydligt högre:

– Futtiga mål riskerar bli futtiga åtgärder. För att få en fortsatt snabb omställning är det viktigt att höja förnybarhetsmålet för transportsektorn till minst 20, helst 25 procent år 2020, och att konkretisera 2030-målet enligt FFF-utredningen förslag, säger Mattias Goldmann, vd för Fores med 2030-sekretariatet.

Regeringens uttalade mål är en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030, vilket enligt FFF-utredningen innebär att transportsektorns klimatpåverkan ska sänkas med 80 procent. För att nå dit vill 2030-sekretariatet se ett politiskt krafttag i bränslefrågan och efterlyser en fordonsskatt av bonus-malusmodell:
– Det går inte att låginblanda sig till en fossilbränsleoberoende fordonsflotta och därför är nedgången för E85 och den fortsatt låga andelen gas- och elbilar bekymmersam, säger
Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatets sammankallande.

– Vi behöver en tydlig och långsiktig stimulans för tekniker som verkligen är fossilbränsleoberoende, och där kan en riktig bonus-malus-beskattning ha stor betydelse. Vi bedömer att det finns politisk majoritet för detta redan nu.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078