23948sdkhjf

Svaveldirektivet får DFDS att skära ned

Ökade kostnader till följd av svaveldirektivet tvingar DFDS att lägga ned sin linjetrafik mellan Esbjerg i Danmark och Harwich i Storbritannien. Flera linjer riskerar nedläggning.
I slutet av september i år är det färdigseglat för DFDS linjebaserade fartygstrafik mellan Esbjerg i Danmark och Harwich i Storbritannien. Skälet är ökade kostnader när svaveldirektivet införs. Ytterligare en handfull DFDS-linjer riskerar nedläggning.

Istället för att fortsätta trafikera Esbjerg – Harwich kommer DFDS att satsa vidare på rutten Esbjerg – Immingham.

– Med dagens oljepriser kommer kravet om att använda svavelfattig olja att kosta omkring 20 miljoner danska kronor per år, säger DFDS koncernchef Niels Smedegard. Rutten Esbjerg – Harwich har en särskild historisk betydelse för DFDS, så det är en mycket tråkig dag för oss alla. Vi beklagar gentemot våra många passagerare som nu får se den sista rutten mellan Skandinavien och England stängas. Vi beklagar också att uppemot 130 arbetsplatser ombord och på land berörs av stängningen, även om vi dessbättre har möjlighet att erbjuda alla ombord jobb på våra andra rutter.

Innan DFDS tog beslut om stängningen har man gjort ett antal försök att göra linjen lönsam, men det har inte lyckats, trots att linjen förändrades från renodlad passagerarlinje till en kombinerad passagerar- och fraktrutt, samt att man sänkte farten och reducerade besättningen.

DFDS framhåller att man kommer att göra allt man kan för att säkerställa att fraktkunderna även framöver kommer att erbjudas god service på fraktrutten mellan Esbjerg och Imminghamg. Två stora och mederna fartyg erbjuder dagliga avgångar i vardera riktning med en överfartstid på 18 timmar.

– Den här rutten kommer också att drabbas av högre tilläggskostnader till följd av de nya svavelreglerna, säger Niels Smedegaard. Av det skälet kommer vi att ha ett starkt kostnadsfokus för att förhindra överföring av frakter till vägtransporter som annars blir konsekvensen av de nya svavelreglerna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063