23948sdkhjf

STIF tvekar inför längre och tyngre fordon

Transportindustriförbundet vill ha mer kött på benen för att kunna ta ställning till längre och tyngre fordon på svenska vägar.
Transportindustriförbundet påpekar i en färsk skrivelse till Näringsdepartementet att det finns flera viktiga frågor som behöver utredas och besvaras innan beslut om att tillåta fordonsekipage längre än 25,25 meter eller tyngre än 60 ton.

”Transportindustriförbundet är i grunden positiv till längre och tyngre fordon men menar att transportslagen måste fungera som komplement till varandra, inte konkurrenter, vilket riskerar att bli följden om fordonstågs totallängder och maxvikter ytterligare utökas”, menar förbundet i skrivelsen som är undertecknad av styrelseordförande Göran Arkler samt förbundsdirektör och -jurist Tommy Pilarp.

Frågor som man ställer är exempelvis om ett beslut om utökande av totallängder och -vikt kan riskera att mer gods flyttar över från järnväg till väg, samt hur det skulle slå emot de åkerier som inte har råd att investera i längre fordonståg.

Vilka investeringar som skulle behövas i infrastrukturen för att kunna hantera tyngre och längre fordon är en annan tung fråga, samt hur de ska bekostas utan att satsningar på övriga trafikslag som järnväg och sjöfart får stå tillbaka.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047