23948sdkhjf

Transportbranschen letar ljusglimtar på Logistik & Transport

Det är för lätt att fuska i Sverige, och i transportsektorn är det så pass lätt att tjäna pengar i gråzonen att både hälsa och miljö prioriteras bort.
Det konstaterades vid Sveriges Åkeriers första aktivitet när mässan Logistik & Transport 2014 drog igång på Svenska Mässan i Göteborg på onsdagsmorgonen.

– Transportbranschen är speciell. Om den inte kontrolleras utnyttjar många möjligheten att på bekostnad av både miljö och människor ta andra vägar, säger Henrik Sternberg, logistikforskare vid Lunds Universitet.

– Det finns idag starka incitament att tjäna stora pengar på att gå utanför regelverket och över gränserna.

Henrik Sternberg har i sin forskning tittat på hur transportbranschen utvecklas och kastar gärna en blick på våra grannländer för att jämföra exempelvis åkeriernas situation. I Danmark konstaterar man en ökning av transporter, men inte för danska åkerier. Där hägrar Tysklandsgränsen, som en fristad från lägstalöner och hårda krav.

– Man har insett att det bara är att sätta upp en brevlåda på andra sidan gränsen, så kommer man undan betydligt billigare, säger han.

Men för att förutse framtiden i svensk åkerinäring menar Henrik Sternberg att vi bör titta på Österrike:

– På tio år har 50 procent av flottan i Österrike flaggats ut.

För med de förutsättningar som finns i åkeribranschen idag är det svårt att konkurrera schysst, konstaterar han. Och till och med på sträckor som traditionellt sett alltid varit billigare på järnvägen, som exempelvis Stockholm–Malmö, ser man nu att östeuropeiska åkerier kan erbjuda billigare och mer flexibla transporter.

– Det vi vill, det politikerna vill och det som alla gärna pratar om är intermodala transporter. Varje trafikslag fyller sin funktion. Men det är oerhört svårt idag, vi ser hur de företag som bedriver intermodala transporter går i konkurs, säger Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Green Cargo brottas självt med dålig lönsamhet, och Mats Hollander konstaterar att trots att bolaget startar nya intermodala linjer där man ser att det går mycket lastbil ser man ingen överflyttning till järnvägen.

– Det blir dyrare och dyrare att köra tåg. Banavgiften har fördubblats sedan 2009 och tanken är att den ska femdubblas.

Vilket man befarar snarare skapar en överflyttning från järnväg till väg, i stället för tvärtom.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063