23948sdkhjf

Ytterligare två 74-tonslastbilar i trafik

Södra inviger två virkesbilar på 74-ton efter att ha fått dispens från Trafikverket.
De två 74-tonsekipagen har fler axlar än vanliga 60-tonsekipage och kan lastas tyngre, men är varken längre eller bredare. Det handlar om ett rundvirkesekipage med placering i Lenhovda, för teckning över södra Götaland, samt ett flisekipage i Nybro, som främst kommer att hantera transporter från sågverket i Långasjö.

– För Södra innebär det att antalet transporter kan minskas med cirka en tredjedel om vi kan gå över till den här typen av lastbilar, säger Södras skogsdirektör, Håkan Larsson, i en kommentar.

– Bränsleförbrukningen kommer att minska med 13 procent. Södras lastbilar drivs också med ren biodiesel tillverkad av raps, vilket minskar koldioxidutsläppen ytterligare. Utöver lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp innebär färre transporter på vägarna också en ökad trafiksäkerhet.

Fyra chaufförer har utbildats för att kunna köra rundvirkesekipaget, vilket består av en Volvolastbil med 5-axligt släp. Det blir det första ekipaget med konventionell släpvagn och 4+6 bankar för att kunna transportera ved i tremeterslängder. Tre chaufförer har utbildats för att köra flisbilsekipaget, som är en Scaniabil med dolly och trailer och lika många axlar som rundvirkesekipaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094