Livsfarliga brister i DAF-bil utreds efter brand
Två personer höll på att brinna inne i en DAF-lastbil i Borlänge förra veckan. Centrallåset fungerade inte och rutan gick inte att krossa med den hammare som finns för ändamålet.
– Troligtvis kommer man begära ned lastbilen till fabriken i Holland för att se vad som gick snett med låsmekanismen, säger Anders Svensson, regionansvarig Norr för DAF i Sverige, till tidningen.
– Laminerat glas är tillverkat för att inte kunna krossas, och det är ur säkerhetssynpunkt för att förarhytten inte fylls med krossat glas vid en olycka. Man måste dock slå ett hål i glaset med glashammaren i ena hörnet där glaset sitter som mest stumt. Därefter kan man sparka eller slå upp ett större hål i glaset.
De bägge personerna som befann sig i lastbilen vid branden, en man och en kvinna, tog sig ut i sista sekunden genom att mannen lyckades sparka upp den låsta dörren.
DAF i Holland lär undersöka lastbilen, men enligt svenska DAF handlar det icke fungerande centrallåset om ett fabrikationsfel. På DAF:s Sverigecentral i Markaryd har man efter olyckan försökt att återskapa felet genom att göra likadana lastbilar som den som brann strömlösa, men centrallåset har ändå fungerat. Enligt Anders Svensson var det dock tur för de bägge förarna i bilen att de inte hade så kallat Night lock, en extra regel för dörren, installerat i bilen:
– Nu såg vi vad som kan hända vid en brand, och det är mycket allvarligt. Det är en stor yrkeskår det handlar om och ärendet har redan skickats till fabriken i Holland. Man har anpassat lastbilarnas säkerhet på grund av alla de rån som inträffar mot lastbilschaufförer runt om i Europa, men vi har ännu inte sålt någon lastbil i Sverige med ett sådant kallat night lock, säger han.