23948sdkhjf

Unik satsning på citylogistik i Malmö

Citydistributionen i Malmö ska samköras, för första gången i Sverige i ett gemensamt system för kommunala och kommersiella leveranser.
Det är tanken med pilotprojektet Samcity, som Malmö stad beviljats 4,14 miljoner kronor av Vinnova för att genomföra.

– Vi har tittat på hur näringsidkare och butiker ser på de här frågorna. Och det som sticker ut är två saker: Dels är tre av tio butiker i city positiva till samlastning – innan vi ens hunnit sälja in konceptet – och dels ser väldigt många ett behov av att lösa returflödena, säger Max Hanander, projektledare för citylogistik på gatukontoret i Malmö till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

Även från fastighetsägarnas sida har intresset visat sig vara stort.

– I och med att det behovet har visat sig vara så tydligt och gemensamt tänker vi oss ett samlat grepp.

Samcity, med en total budget på 8,3 miljoner kronor för den etapp som rullas ut skarp runt mars 2015, är en samarbetsprojekt med ett externt projektkonsortium där Lunds tekniska högskola, Svensk Handel, Fastighetsägarna Syd, Sveriges Åkeriföretag, Coop Medlem Syd och Citysamverkan ingår.

– Problemet är ofta att här subventionerna tar slut så faller konceptet. Konceptet är klockrent i teorin men i praktiken har man inte en tillräckligt robust affärsidé. Det tycker jag är oerhört viktigt, att den här satsningen överlever även efter att pilotprojektet är över, konstaterar Max Hanander.

För att nå affärsmässighet har Malmö stad en tydligt strategi:

– Det handlar om att bygga på mertjänster att koppla till systemet, för att bygga mervärden. Att tänka på att man kan hantera returflöden är ett sätt. Men i nästa etapp finns visioner om att det kan handlar om exempelvis extern lagerhållning med slingbilar som går, och allt från uppackning till galgning.

Med Samcity skulle man på sikt kunna frigöra lagerytor i city, och förpassa dem till mindre centrala delar för att utnyttja A-lägen till butiksyta.

– Ytorna i city är dyrbara. Kan vi skapa ett koncept som frigör yta där blir det en vinn-vinn-situation.

Unikt med Samcity i svenska mått är att man vill kombinera de kommunala godsflödena med de privata.

– Det är lite ny mark att beträda, men vi har sett det som en utmaning att gå i bräschen här, säger Max Hanander.

Enligt den preliminära tidsplanen omsätts pilotprojektet i praktiken från mars 2015 och ett år framåt. Tanken är att låta fossiloberoende distributionsfordon gå i slingor, troligtvis el- eller biogasfordon kombinerat med fraktcyklar.

Man kommer att börja med någon stadsdel för att sedan förhoppningsvis kunna gå vidare till nästa steg, som blir ett uppskalningsprojekt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109