23948sdkhjf

Scania breddar med SCR-motor

Scania släpper en ny 450-motor, som använder enbart SCR-teknik för att hålla dieselförbrukningen nere.
I och med lanseringen breddas Scanias utbud av Euro 6-certifierade lastbilsmotorer ytterligare, och man erbjuder idag 18 olika motoralternativ. Det senaste tillskottet i 450-familjen – DC13 147 – blir den andra 13-litersmotorn i effektklassen, och använder enbart selektiv katalysatorreduktion, SCR-teknik, i efterbehandlingen. Den kräver varken turbo med variabel geometri eller EGR-kylare.

− Framgångarna med 13-litersmotorn i 410-utförande med enbart SCR har sporrat oss att gå vidare längs det spår som innebär minskad komplexitet och sänkt dieselförbrukning, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan, i ett pressmeddelande.

Den nya 450-motorn förväntas bli ett alternativ framförallt för fjärråkare som vill hålla dieselförbrukningen så låg som möjligt:

– Enligt våra egna beräkningar ska den i en Scania Streamline, allt annat lika, ge en besparing på omkring 1 procent diesel jämfört med företrädaren med både EGR och SCR.

Motorer med enbart SCR-teknik kräver mer Adblue än övriga, runt sex procent av dieselförbrukningen i Scanias SCR-motorer, jämfört med tre procent för motorer med EGR och SCR. Adblue tillsätts för att få en reaktion i katalysatorn, vilket ger avgaser med ett minimalt kväveoxidinnehåll.

− De Euro 6-kunder som har fördel av att kunna köra med upp till 100 procent biodiesel ska i stället sikta in sig på den särskilda version av Scanias 450-motor som är anpassad för det. I den versionen används som tidigare både EGR och SCR för efterbehandlingen, säger Joel Granath.

DC13 147 har ett maximalt vridmoment på 2 350 Nm som finns tillgängligt från 1,000 r/min.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.051