23948sdkhjf

Jättesatsning på järnvägen i Göteborgs hamn

APM Terminals, som driver containerhamnen i Göteborgs hamn, ökar kapaciteten med 50 procent genom utbyggda spår.
APM Terminals förlänger spårlängden för att kunna ta emot 750 meter långa tåg, istället för dagens 640 meter, och bygger ett sjätte järnvägsspår. Efter utbyggnaden kan man ta emot tre fullängdståg samtidigt, vilket är en 50-procentig ökning jämfört med dagens två fullängdståg.

– Vi ökar vår kapacitet på centralharpan med hela 50 procent samtidigt som våra tågoperatörer gynnas av en ökad tågkapacitet på 15 procent när vi går från 640 till 750 meter spårlängd. Det här är en positiv satsning för svenskt näringsliv där vi snabbar upp hanteringen för våra tågoperatörer och erbjuder konkurrensfördelar genom ökad lastkapacitet, säger Keld Pederson, vd för APM Terminals, i en kommentar.

Satsningen omfattar dessutom två nya järnvägskranar, och är en del av den investering på 800 miljoner kronor som APM Terminals gör fram till 2016.

De nya kranarna kräver markförstärkning, och förutom spårharpan byggs kajerna om. Arbetet inleddes i maj och ska vara helt färdigställt i december. De utbyggda spåren tas i drift i höst. Bygguppdraget plockades hem av Skanska.

– Den här ombyggnationen är komplex så till vida att byggtiden är tajt samt att flera byggprojekt pågår samtidigt i området. Vi har lagt stor vikt vid att skapa gemensamma målbilder mellan oss och APM Terminals för att säkerställa en hög leveranssäkerhet, säger Fredrik Olsson på Skanska.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078