Fordonsindustrin en viktig motor för Sverige
Kostnadspressen inom fordonsindustrin är mycket stark och konkurrenstrycket är omfattande. Konkurrensen är i dag global till följd av öppnade gränser, effektivare logistiksystem och den snabba utvecklingen inom informationsteknologin..
Fordonsindustrin är i högre grad än många andra branscher beroende av fristående leverantörer för att klara sin produktion. Leverantörer av mer komplexa system har i sin tur leverantörer, ibland i flera led. Den totala omsättningen bland leverantörerna uppgick till cirka 168 miljarder kronor för 2011.
Det samlade exportvärdet var 2012 omkring 116 miljarder kronor för hela fordonsindustrin.
Den globala fordonsproduktionen bedöms öka med 33 procent fram till år 2015 och då uppgå till 76 miljoner fordon. Fordonsindustrin hör till de mest kapitalintensiva branscherna. För att minska riskerna, öka lönsamheten och öka exponeringen mot kund, är trenden att fordonstillverkarna alltmer fokuserar på marknadsföring, varumärke, finansiering, reservdelar, service och försäkringar. Samtidigt tar leverantörerna till fordonsindustrin över an allt större andel av tillverknings- och produktutvecklingsaktiviteterna och står för en betydande del av förädlingsvärdet inom fordonsindustrin. Konkurrensen från lågkostnadsländer och krav från kunderna innebär för leverantörerna en intensiv kostnadsjakt samtidigt som de pressas till att öka investeringarna i forskning och utveckling.
Konkurrensen från lågkostnadsländerna är mycket hård, främst när det gäller produkter med stort arbetsinnehåll, men på senare år har konkurrensen ökat även när det gäller utveckling. Delar av utflyttningen är oundviklig. I de fall som produktionen flyttar är det stor risk att också produktutvecklingen flyttar. Det pågår sedan några år en klar fokusering på framförallt Asien, främst Kina och Indien med deras gigantiska marknader.
Ovan nämnda händelseutveckling är en angelägen fråga för Transport & Logistik iDag. Av det skälet arrangerar Transport & Logistik iDag i samarbete med systertidningen Trafikforum den 1 juli ett seminarium i Almedalen om framtiden för svensk fordonsindustri. Toppdirektörer från Bombardier, Scania, Toyota Material Handling, Volvo-koncernen och Avtovaz medverkar som Key Note Speakers. Under seminariet kommer även ledande politiker att debattera detta för Sverige mycket angelägna ämne. Om ledande svenska politiker tar fordonsindustrins situation på allvar så borde detta vara en prioriterad fråga inför höstens val.
Anders Karlsson
Chefredaktör, Transport & Logistik iDag