23948sdkhjf

Transportrådet kräver fler åtgärder inför svaveldirektivet

Regelefterlevnaden måste säkerställas och den stora kostnadsökningen som de hårdare svavelreglerna kommer att innebära för transportsektorn måste kompenseras.
Det är huvudpunkterna i Näringslivets Transportråds remissyttrande över Transportstyrelsens delrapport om tillsyn och sanktioner för att säkerställa att sjöfarten går över till marint bränsle med en svavelhalt på 0,10 procent från årsskiftet.

I sitt yttrande skriver NTR att kompensationsåtgärder i storleksordningen 4–7 miljarder kronor behöver genomföras för att underlätta omställningen. Man efterlyser också en studie för att undersöka ekonomiska, strukturella dynamiska effekter de ändrade godsflödena kan få för svenska företag. Enligt Trafikanalys beräkningar kommer de nya reglerna att innebära ökade bränslekostnader på mellan 20 och 70 procent.

”Med en konkurrenskraftig sjöfart så kan jobb skapas genom att godsvolymer ökar på sjön, eller i alla fall inte minskar. Den i särklass viktigaste frågan för transportköpare och även sjöfartsnäringen de närmaste åren är de nya svavelreglerna för marint bränsle. Både transportköpare och sjöfartsnäringen har också varit starkt kritiska till de nya reglerna på grund av de stora ekonomiska effekterna dessa medför”, skriver rådet.

En stor oro finns för regelefterlevnaden inom sjöfartssektorn, och man oroar sig främst för de brister man anser att sanktionssystemet har när det kommer till fartyg flaggade i andra länder än Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094