23948sdkhjf

Branschens utmaningar i fokus vid Åkerinäringens Dag

Åkerinäringen är utsatt för osund konkurrens, inte bara från fuskande åkerier utan även från staten. Det framhölls när den första Åkerinäringens Dag ägde rum och drog fullt hus i Båstad på tisdagen.
Entreprenörskap, en branschgemensam standard och transportsektorns problem med brottslighet lockade många engagerade åhörare när den första Åkerinäringens Dag ägde rum i Båstad på tisdagen.

Åkerinäringens Dag, en del av Mentor Communications Entreprenörsveckan, andades entreprenörsanda och stort engagemang för branschfrågor. Thomas Ström, vd, koncernchef och ägare till Ntex i Göteborg, delade med sig av hur han byggt upp ett företag med miljardomsättning på bara tio år och målade upp både sin framgångsvision och orosmoln:

– Vi i transportbranschen är extremt konkurrensutsatta från statligt håll, konstaterade han vid Åkerinäringens Dag.

– Det är en lågmarginalbransch vi verkar i. Är det riktigt att satsa skattepengar på att konkurrera ut – och i flera fall till och med helt slå ut – svenska transport- och logistikföretag?

Thord Sandahl, vd, koncernchef och ägare i Sandahlsbolagen i Värnamo, delade med sig av en annan typ av framgångssaga – som tredje generationens åkare och med ett utpräglat familjeföretag att förvalta. Under de senaste 15 åren har Sandahlsbolagen gått från en omsättning på 100 miljoner till 1,3 miljarder kronor, bland annat genom att ha många olika ben att stå på. Ett av benen är järnvägsbolaget Real Rail, som startades 2012 när norska Cargonet valde att lämna den svenska marknaden. Med trafik Göteborg–Luleå och Helsingborg–Luleå fem dagar i veckan med hög fyllnadsgrad har man lyckats få till en bättre framförhållning på spåret.

– Jag tror att åkerierna i Sverige måste börja titta mer på järnvägstrafiken än vad man gör idag. För lyckas man förena väg och järnväg kan man nå väldiga framgångar, menar Thord Sandahl.

– När det gäller tåg är man helt beroende av fyllnadsgraden. Men man har oerhört låga tonkilometerkostnader när man väl fått godset på tåget.

Som inledning presenterades Beast-projektets projektledare Peter Fredholm den branschgemensamma Nec-standarden som tagits fram för att förenkla kommunikationen mellan beställare och leverantörer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094