23948sdkhjf

Hårdhandskar ger resultat på danska vägar

Högre böter och striktare cabotageregler har gett effekt på danska vägar, framhåller den danska branschorganisationen DTL.
Lunds universitet presenterade nyligen Cabotagestudien, som redogör för lastbilstrafikens förhållanden på de danska vägarna. Under den månad då data samlades in noterades 150–200 fordon som har cabotage som affärsmodell och kontinuerligt snurrar på två, tre inrikesresor varvat med kortare utrikesresor.

– I rapporten konstateras för det första att begreppet "big cabotage" existerar som affärsmodell och att den utförs av vissa transportörer i Danmark. Rapporten påpekar också att det är tveksamt om cabotage som affärsmodell förbättrar kapacitetsutnyttjandet, som diskuterats i andra studier, säger Ulric Långberg, branschansvarig på Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande.

Enligt DTL, den danska motsvarigheten till Sveriges Åkeriföretag, har höjningen av bötesbelopp och striktare regler fått antalet cabotageöverträdelser att sjunka kraftigt. Det stödjer den svenska regeringens förslag till åtgärder.

– Vår förhoppning är att kommande lagförslag om klampning (fastlåsning) av fordon och skärpta krav på tillfälliga inrikestransporter som överskrider tillåten tidsgräns (illegal inrikestrafik/cabotage) antas av Riksdagen i höst. Vi inväntar resultaten för den svenska delen av studien för att kunna dra egna slutsatser, säger Ulric Långberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064