23948sdkhjf

Världspremiär för självkörande lastbil

Transport & Logistik iDag/Transportnet var på plats på motorvägen A 14 utanför Magdeburg i Tyskland på torsdagen när de första testerna inför publik med en självkörande lastbil genomfördes av Daimler/Mercedes-Benz.
Det handlar om ett 40-tons lastbilsekipage med Mercedes-Benz Actros som dragbil. Konceptet, som går under namnet Future Truck 2025 är en helautomatisk lastbil med ett ”Highway Pilot”-system i botten. Det innebär att lastbilen kan köra på egen hand i hastigheter upp till 85 km/tim. Chauffören kan därmed ägna sig åt andra uppgifter i förarhytten samtidigt som fordonet förflyttar sig automatiskt.
Daimler/Mercedes-Benz genomförde en testkörning för ledande fackpressjournalister från såväl Europa som från andra världsdelar, samt representanter för myndigheter, regering och delstatsregering den tredje juli på motorvägen A14 utanför Magdeburg i Tyskland. Motorvägen är under byggnation och är avstängd för allmän trafik.
Radarutrustning och sensorer på lastbilen samverkar med kartsystem för att föra fram fordonet i rätt riktning. Tillsammans med system som Fleetboard och PPC, som informerar om topografin, kör ”Highway Pilot-systemet” till förarens och lastbilens destination.
Tekniken bakom den självkörande lastbilen är ett antal kameror som håller koll på allt som händer i trafikmiljön runt fordonet. Data från kamerorna bearbetas i datorn som finns i fordonet där även information från det trådlösa nätverk som lastbilen är uppkopplad till bearbetas.
Avsikten med systemet är att reducera antal olyckor. Chauffören ska även fortsatt vara med. Hen ska ha den slutgiltiga kontrollen över fordonet och kan när som helst gå in och styra och köra manuellt. Avsikten med systemet är även att avlasta chauffören. En mer utvilad chaufför utgör en mindre säkerhetsrisk utmed vägarna.
Enligt Mercedes-Benz medför systemet dessutom att bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen minskar.
Mercedes-Benz är övertygade om att det här avancerade systemet kommer att höja chaufförens status. Chauffören blir mer än enbart en chaufför. Hen kan utföra transportledande och andra transportadministrativa uppgifter samt kundkontakter och kontakter med verkstäder, terminaler och liknande i förarhytten samtidigt som lastbilen förflyttar sig framåt av egen maskin.
Inför lanseringen av denna självkörande lastbil har Mercedes-Benz tagit fram sin framtidsstudie inför den stora nyttofordonsutställningen IAA 2014 i Hannover i september i år.
Vid premiärvisningen på den avstängda motorvägen fanns även andra typer av fordon och förare som fungerade som statister för att demonstrationen skulle bli så verklighetstrogen som möjligt. Den självkörande lastbilen fick klara av situationer som vägarbeten, köbildning, filbyten och bereda fri passage för räddningsfordon utan att chauffören behövde rycka in.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125