23948sdkhjf

Transportköpare välkomnar ökad regelefterlevnad

Den senaste tiden har flera rapporter och reportage granskat åkerinäringen och fokuserat kring frågor som illegal yrkestrafik och otillåten cabotage. Näringslivets Transportråd (NTR) välkomnar granskningar av både svenska och utländska åkerier på transportmarknaden för att motverka illegal yrkestrafik.
NTR vill verka för en laglig och samtidigt kostnadseffektiv transportmarknad. NTR anser att det är viktigt att skilja mellan konkurrens och oskäliga villkor. Det hör till förutsättningarna för att bedriva näringsverksamhet att det råder hård konkurrens. Även om det finns problem med illegal yrkestrafik på väg så får det inte tas till intäkt för inskränkningar i konkurrensen och möjligheterna att transportera varor över nationsgränserna.
NTR välkomnar de förslag som Transportstyrelsen lämnat för att minska den illegala yrkestrafiken och de lagförslag som regeringen lagt efter det. Dessa åtgärder bör enligt NTR kunna skapa ordning och reda på transportmarknaden. Ytterligare åtgärder bör övervägas om det efter utvärdering framgår att det finns behov, vilket kan göras inom ramen för, eller genom att förtydliga, befintliga regelverk. NTR anser att ökad samverkan behövs mellan myndigheter som polisen, tullen, kustbevakningen, Skatteverket och Transportstyrelsen. Ytterst är det lagstiftarens ansvar att tillse regelefterlevnaden. Detta kan ske genom ökad samverkan, ökade befogenheter för polisen tillsammans med fler faktiska kontroller. NTR anser därför att regeringen bör anslå ökade resurser till polisen, kustbevakningen och tullen för att kunna genomföra fler kontroller.
NTR framhåller att relationen mellan transportköpare och transportör ytterst är en förtroendefråga. En transportköpare måste kunna lita på att en transport utförs på korrekt sätt, precis som av andra tjänsteleverantörer. Transportköpande företag ställer som regel krav i sina transportupphandlingar på bland annat att transporttjänster ska ske i enlighet med gällande lagar, samt att den som utför transporttjänsten bedriver ett aktivt miljö- och säkerhetsarbete, vidtar åtgärder för att upprätthålla nykter och drogfri körning, aktiva åtgärder för att minska utsläpp genom bland annat sparsam körning, åtgärder för att säkerställa att hastighetsgränser följs och att underleverantörer följer avtal. Trots krav i transportupphandlingar är det inte transportköparens ansvar att agera polis, enligt NTR. Prissättning är en diskussion som sker mellan två parter i en affärsrelation. Att det finns varierande prissättning är en naturlig följd av en fungerande transportmarknad med variationer i flöden och fyllnadsgrader.
NTR framhåller att det i debatten har föreslagits en kilometerskatt som ett medel för att stoppa lastbilsfusket. NTR anser att detta är en verkningslös åtgärd då den inte skulle lösa problemen som hänger samman med illegal yrkestrafik och otillåten cabotage. Istället gör en kilometerskatt alla lastbilstransporter dyrare – både för svenska och utländska åkare. Skillnader i lönenivåer kommer att kvarstå även med en kilometerskatt. En kilometerskatt skulle enligt NTR därför leda till dyrare lastbilstransporter men inte färre utländska åkare. Flera partier och transportfacket menar dock att det behövs en kilometerskatt för att stävja de olagliga transporterna, eftersom de tror att en kilometerskatt skulle skapa ett kontrollsystem för alla lastbilar som gör det svårare att köra olagligt i Sverige.
Ett kontrollsystem behöver enligt NTR dock inte innebära att en skatt måste tas ut samtidigt. NTR anser inte att införande av en kilometerskatt är rätt väg för att stävja illegal yrkestrafik utan förordar de åtgärder som föreslagits av Transportstyrelsen och regeringen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064