23948sdkhjf

Sensorer håller koll på lediga lastplatser

I sommar startade Stockholms stads trafikkontor ett pilotprojekt tillsammans med Showpark AB, där lastplatssensorer ska möjliggöra för förare att identifiera lediga lastplatser.
Ett antal sensorer har grävts ned under asfalten på Apelbergsgatans lastplatser, där de ska känna av om ett fordon befinner sig på lastplatsen. Sensorerna sänder sedan informationen till en mobilapplikation som ger användaren en överlick av lastplatserna på gatan.
- Stockholm växer kraftigt och då ökar även efterfrågan på leveranstransporter till butiker, privatpersoner och restauranger, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad. Vi måste öka framkomligheten och säkerställa att lastplatserna är lediga när de behövs i syfte att säkerställa att varor och material kommer fram i tid, vilket inte är fallet i dag.
Även KTH utvecklar en applikationslösning på webben där användaren själv kan markera om lastplatser är upptagna. Den ska innehålla en fotofunktion som gör att eventuella felparkerade bilar kan fotas av distributören och skickas till parkeringsövervakningen. Båda systemen kommer att presenteras för parkeringsövervakningen som också skulle kunna få tillgång till tjänsten och därmed underlätta övervakningen av lastplatser.
- Det är bara tillsammans som vi kan lösa framtidens transportutmaningar och genom att samarbeta med skapare av dessa nyskapande applikationer kan förare få information om tillgängliga lastplatser och därmed förkorta sin körsträcka och körtid, säger Ulla Hamilton. Parkeringsvakterna får lättare att övervaka lastplatser som används felaktigt, vilket gynnar gods- och leveranstransporter, näringslivet och stockholmarna.
Godstransporter identifieras i den av kommunfullmäktige antagna Framkomlighetsstrategin som ett av de kapacitetsstarka färdmedlen som bör prioriteras i gatuutrymmet. Därför har en strategisk inriktning för bättre leveranstrafik för 2014 – 2017 nu tagits fram och bearbetas efter en omfattande remiss.
Inom ramen för arbetet har Stockholms stads trafikkontor startat ett pilotprojekt tillsammans med Showpark AB, där sensorer ska möjliggöra för förare att identifiera lediga lastplatser.
Ett antal sensorer (10 x 5 cm) har grävts ned under asfalten på Apelbergsgatans lastplatser där de ska känna av om ett fordon befinner sig på lastplatsen. Sensorerna sänder sedan information till en mobilapplikation som ger användaren en överblick av lastplatserna på gatan. När ett fordon ställer sig på berörda testlastplatser sänds en signal via sensorn till applikationen som antingen grön-, orange- eller rödmarkerar lastplatsen på en översiktskarta. Grönt betyder ledigt, orange betyder reserverad och röd betyder upptagen.
Testet pågår till 30 april 2015. Beroende på hur genomförandet går kan detta komma att förändras.
Även KTH utvecklar en applikationslösning på webben där användaren själv kan markera om lastplatser är upptagna. Den ska innehålla en fotofunktion som gör att eventuella felparkerade fordon kan fotas av distributören och skickas till parkeringsövervakningen. Applikationen är tänkt att samla in information och statistik om varje specifik lastplats vilket bör underlätta skötsel och drift.
Med hjälp av dessa nyskapande applikationer kan förare få information om tillgängliga lastplatser och därmed förkorta körsträcka och körtid.
Under testtiden kommer endast simuleringar av genomförandet att ske och andra åkerier som inte deltar får givetvis också tillträde.
Båda systemen kommer att presenteras för parkeringsövervakningen som också skulle kunna få tillgång till tjänsten och därmed underlätta övervakningen av tunga lastplatser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062